Generelt om ordningen

Generelt om ordningen

Sakkyndige virksomheter (type A-1) som godkjennes av Sjøfartsdirektoratet vil, på skip og flyttbare innretninger med norsk flagg, kunne gjøre:

  • ·Årlige og femårige kontroller
  • kontroll etter skade
  • førstegangskontroll

Denne ordningen er det Sjøfartsdirektoratet som administrerer. Denne ordningen må ikke forveksles med arbeidstilsynet sin ordning med sakkyndige virksomheter godkjent av dem.

Godkjenning som Sdir sakkyndig virksomhet type A-1 kan oppnås hvis en virksomhet ivaretar forutsetningene. Forutsetninger og begrensningene (Se under) skal være del av styringssystemet til virksomheten. Sjøfartsdirektoratet gjør en revisjon av virksomheten før godkjenning kan vurderes gitt.

Forutsetninger for godkjenning

Virksomhetene skal selv håndtere hvem i virksomheten som kan utføre hva av kransertifiseringer. Systemet rundt dette, opplæring og utsjekk av hver enkelt, skal være tydelig i styringssystemet.

Da en eventuell godkjenning gjøres med hjemmel i regelverket for flyttbare innretninger er det en absolutt forutsetning med god kjennskap til store offshorekraner inkludert AOPS/MOPS.

Sakkyndige virksomheter type A-1 skal ha et fagmiljø internt i bedriften. Det betyr at det skal være minst tre ansatte som utfører kontroll av kraner i felt.

  • Minst to av disse skal ha god erfaring med offshorekraner og som minimum inneha kontrollørkurs for denne type kraner – G5K. Dette innebærer også krav om å ta kvalifiserende moduler som er nødvendig forhåndskunnskap.
  • Alle skal ha dokumenterbar opplæring i kontroll av stålwire.

I tillegg må det være kompetanse innen styrke og struktur internt i virksomheten. Man må ha personell som er eksperter på kranberegninger, slik at man vil kunne:

  • gjøre egne kranberegninger
  • kontrollere beregninger gjort av andre

Kompetansen i selskapet som helhet må være tilstrekkelig på alle fagområder:

  • ·Styrke og struktur
    • NDT-kompetanse og nødvendig utstyr (*)
  • Automasjon
  • Hydraulikk
  • Elektronikk
  • Kontrollsystem/PLS (**)

(*) Det aksepteres at NDT-tjenester er en innleid tjeneste. Det må foreligge en rammeavtale for slik tjeneste når så er tilfelle.

(**) Det må komme frem i styringssystemet hva, hvis noe, som tillates gjort av kontrolløren. Det må sikres at ikke noe utføres som kommer i konflikt med rederiet sine forpliktelser og/eller kranleverandøren sine anbefalinger.

Prosedyrer må sikre at kraner kontrolleres av personell med kunnskap om norske kranregler, og med den kompetansen som trengs for krantypen. Det må finnes dedikerte sjekklister for periodisk av kraner levert etter Sdir sine regler. Det må finnes dedikerte sjekklister for førstegangssertifisering av de samme forskriftene:

  • Forskrift 21. desember 2017 nr. 2381 om kran og løft på flyttbare innretninger
  • Forskrift 13. januar 1986 nr. 31 om kraner som brukes til lasting og lossing på skip i åpent farvann
  • Forskrift 17. januar 1978 nr.4 om laste- og losseinnretninger på skip

Sjekklistene må inneholde henvisning til hvor i regelverket (hvilken §) de forskjellige sjekklistepunktene er hentet fra (når dette er direkte relevant for sjekklistepunktet). Alle relevante forskriftskrav skal inkluderes i sjekklisten.

  •  Dette inkluderer krav i konstruksjonsstandarden når dette er aktuelt (EN 13852-1).

Den sakkyndige virksomheten skal:

  • være sertifisert iht ISO 9001.
  • ha ansvarsforsikring.
  • umiddelbart varsle Sdir om farlige forhold (på norskflaggede fartøy)
  • sende alle rapporter fra årlige, 5-årlige og førstegangssertifiseringer av kraner på norskflaggede flyttbare innretninger til Sjøfartsdirektoratet på post@sdir.no.

Dokumentasjonen på utførte jobber skal:

  • dokumenteres på riktig ILO-formular iht regelverk.
  • I tillegg til signatur av ansvarlig person (on site), skal det på ILO-formularet tydelig merkes hvilken sakkyndig virksomhet type A-1 som har utført kontrollen.
  • inkludere hvilket regelverk som er lagt til grunn.

Begrensninger

  • Godkjenningen henger sammen med den organisasjonen som er revidert. Dersom virksomheten endrer organisasjonsnummer, er ikke godkjenningen gyldig. Sdir skal informeres.
  • Ved sammenslåinger der samme organisasjonsnummeret beholdes skal Sdir informeres.
  • Dersom den faglederen som var i organisasjonen når godkjenningen ble gitt slutter, vil godkjenningen ikke lengre være gyldig. Sdir skal informeres.
  • Dersom det ikke lengre er minst tre kontrollører som er fast ansatt, og som jobber i felt, skal Sdir informeres.
  • Dersom virksomheten ikke lengre innehar virksomhetsintern beregningskompetanse for kraner og/eller lisens på nødvendig programvare, vil ikke godkjenningen være gyldig. Sdir skal informeres.
  • Godkjenningen gjelder kun for personer som er fast ansatt i det organisasjonsnummeret som tilhører den reviderte og godkjente virksomheten:
    • Alle ansatte skal ha en utsjekk av fagleder, for den aktuelle krantypen. Dette gjelder alle, uavhengig av tidligere erfaring og kvalifikasjoner.
    • Før utsjekk for krantypen kan gjøres, skal følgende inngå i fagleders vurdering:
      • vurdering av grunnkompetanse ved ansettelse
      • behov for opplæring eksternt eller internt
    • Det interne opplæringsprogrammet som inkluderer fadderordning og utsjekk, skal være vurdert av Sjøfartsdirektoratet. Alle vurderinger skal være sporbare. Endringer skal avklares med Sdir.
  • ·Personer som jobber i sakkyndige virksomheter, kan ikke søke Sdir om godkjenning som sakkyndig person.
  • Den som skal utføre førstegangskontroll av en kran skal ha en uavhengig rolle. Den/de som utfører kontrollene skal være uavhengig i forhold til kranleverandøren. Den/de som utfører førstegangssertifisering skal ikke være ansatt i rederiet som drifter fartøyet, eller i et selskap som eier fartøyet kranen står på.

Søknader om godkjenning

Når forutsetningene er ivaretatt, kan det sendes en søknad til Sjøfartsdirektoratet på post@sdir.no.

I første omgang sendes kun en kortfattet tekst/søknad med navn på virksomhet, kontaktperson og organisasjonsnummer.

Det må bekreftes at forutsetningene på denne siden er på plass. Dersom noe arbeid er pågående, må dette beskrives. Før godkjenning vil gis, må også begrensningene aksepteres og inkluderes i styringssystemet.