Hvorfor starte prosessen nå?

– Vi ser allerede nå at det vil komme et rush av kunder som må innfri kravet. Flere bør ha i mente at det kan være lang leveringstid på å få typegodkjent renseteknologi om bord, og at det også vil ta noe tid å få dokumentene behandlet og installasjonen godkjent og sertifisert, sier Roar Haugan, sjefsingeniør på underavdeling lasteskip og flyttbare innretninger.

Det kan også være behov for modifisering eller ombygging av eksisterende ballastvannsystem.

Alternativ til installasjon av renseteknologi

– Reder kan også velge å bygge om ballastvannsystemet slik at en ikke lenger kan ta opp, eller slippe ut ballastvann, sier Haugan.

Tankene kan da omdefineres til «void»-tank eller fast/flytende ballasttanker, og KS-0123 (ombygging/endring) må sendes inn med følgende informasjon:

  1. Vektregnskap
  2. Oppdatert endelig stabilitet hvor ny bruk av tankene gjenspeiles
  3. Oppdatert tankplan
  4. Systemtegninger som tar hensyn til endringer av ballastvannsystemet

Som et alternativ to kan reder søke om begrensninger i sertifikatet til skipet, slik at det blir begrenset til norsk økonomisk sone. Mer om den løsningen kan du lese her.

Konsekvenser

Konsekvensen for de fartøyene som ikke er i henhold til kravet innen 8. september 2024, er at de må holde seg innenriks til renseteknologi eller ombygging er godkjent. De kan også risikere overtredelsesgebyr basert på miljøkriminalitet.

– Svært mange havnestater har økt fokus på nettopp ballastvann da dette er fokusområdet til Paris MoU i år, sier Haugan.

Han legger til at dersom Sjøfartsdirektoratet mottar sakene i god tid, vil både saksbehandlere og inspektører kunne å gjøre jobben før 8. september.

Forskriften som er gjeldende

  • Forskrift 8. september 2017 nr. 1368 om ballastvannbehandling på skip og flyttbare innretninger (FOR-2017-09-08-1368) (Ballastvannforskriften)

Kontaktperson i Sjøfartsdirektoratet:

Roar Haugan

Sjefingeniør