Sjekkliste etter tabell A-II/3 i STCW konvensjonen
Planlegge og gjennomføre en kystreise og bestemme posisjon
- Informasjon som hentes fra navigasjonskart og publikasjoner er relevant, tolkes riktig og anvendes forsvarlig.
- Hoved metoden for å bestemme skipets posisjon er den best egnede under de rådende omstendigheter og forhold
- Posisjonen bestemmes innenfor grensene for akseptable instrument-/systemfeil
- Påliteligheten til informasjonen som hentes gjennom hoved metoden for posisjonsbestemmelse, kontrolleres med passende mellomrom
- Beregninger og målinger av navigasjonsinformasjon er nøyaktige
- Kart og publikasjoner som velges, er i den største målestokken om bord som egner seg for området der navigeringen skjer, og kart korrigeres i samsvar med den nyeste informasjonen som er tilgjengelig
- Funksjonskontroll av og tester for navigasjonssystemer er i samsvar med produsentens anbefalinger, god navigasjonspraksis og IMO-resolusjoner om ytelsesnormer for navigasjonsutstyr
- Tolking og analyse av informasjon fra radar er i samsvar med anerkjent navigasjonspraksis og tar hensyn til radarens begrensninger og nøyaktighetsnivåer
- Feil ved magnetiske kompass påvises og anvendes riktig på kurser og peilinger
- Den styremodusen som velges, er den best egnede for de rådende vær-, sjø- og trafikkforholdene og de ønskede manøvrene
- Målinger og observasjoner av værforhold er nøyaktige og tilpasset den aktuelle reisen
- Meteorologisk informasjon tolkes og anvendes riktig for å å opprettholde trygg reise for fartøyet
Opprettholde en sikker brovakt
- Vakt og vaktskifter utføres i samsvar med anerkjente prinsipper og framgangsmåter
- Det holdes forsvarlig utkikk til enhver tid og på en slik måte at anerkjente prinsipper og framgangsmåter følges
- Lanterner, signalfigurer og lydsignaler oppfyller kravene i De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer, og identifiseres riktig
- Hyppighet og omfang av overvåking av skipstrafikken, skipet og miljøet er i samsvar med anerkjente prinsipper og framgangsmåter
- Tiltak for å unngå å komme for nær eller støte sammen med andre fartøyer, er i samsvar med De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer
- Avgjørelser om å endre kurs og/eller fart fattes i rett tid og i samsvar med akseptert navigasjonsprosedyrer
- Det foretas en forsvarlig registrering av bevegelser og aktiviteter knyttet til skipets navigering
- Ansvaret for navigeringens sikkerhet defineres klart til enhver tid, herunder perioder når skipsføreren er på broen og når det er los om bord
Reagere i nødssituasjoner
- Nødssituasjonens type og omfang identifiseres umiddelbart
- De første tiltakene og, om nødvendig, manøvreringen er i samsvar med beredskapsplanene og tilpasset graden av hastverk i situasjonen og nødssituasjonens art
Reagere på et nødsignal til sjøs
- Nødsignaler gjenkjennes umiddelbart
- Beredskapsplaner og instrukser i stående ordrer iverksettes og oppfylles
Manøvrere skipet og betjene mindre skipsmaskineri
- Driftsbegrensningene for sikker drift av skipets framdrifts-, styre- og kraftsystemer overskrides ikke ved normale manøvrer
- Justeringer av skipets kurs og fart opprettholder navigeringens sikkerhet
- Hovedmaskineri, hjelpemaskineri og utstyr betjenes til enhver til i samsvar med tekniske spesifikasjoner og innenfor trygge driftsbegrensninger
Overvåke lasting, stuing, sikring og lossing av last og omsorgen for last under reisen
- Laste- og losseoperasjoner utføres i samsvar med lasteplanen eller andre dokumenter og etablerte sikkerhetsregler/-forskrifter, driftsinstrukser for utstyr og stuingsbegrensninger om bord
- Håndtering av farlig, risikofylt og skadelig last tilfredsstiller internasjonale regler og anerkjente standarder og sikkerhetsregler for arbeidsoperasjoner
Sikre at kravene om hindring av forurensning oppfylles
- Prosedyrene for overvåking av arbeidsoperasjoner om bord og for å sikre oppfyllelse av MARPOL-kravene følges fullt
Opprettholde skipets sjødyktighet
- Stabilitetsforholdene oppfyller IMOs kriterier for skips stabilitet i intakt tilstand under alle lasteforhold
- Tiltak for å sikre og opprettholde skipets vanntette sikkerhet er i samsvar med anerkjent praksis
Forebygge, begrense og slokke branner om bord
- Problemets type og omfang identifiseres umiddelbart og de første tiltakene er i tråd med skipets nødprosedyre og beredskapsplaner
- Evakuerings-, nødavstengings- og isoleringsprosedyrer er tilpasset nødssituasjonens art og gjennomføres umiddelbart
- Prioritert rekkefølge og nivå og tidsbruk for rapporter og informasjon til personell om bord er relevante for nødssituasjonens art og gjenspeiler graden av hastverk i situasjonen av kompetanse
Betjene redningsredskaper
- Tiltak som iverksettes i evakuerings- og redningssituasjoner er tilpasset rådende omstendigheter og forhold, og er i samsvar med anerkjent sikkerhetspraksis og normer
Gi medisinsk førstehjelp om bord på skip
- Skadenes eller forholdenes sannsynlige årsak, art og omfang påvises umiddelbart, og behandlingen minimaliserer den umiddelbare trusselen mot menneskeliv
Overvåke oppfyllelsen av regelverkets krav
- Regelverkets krav med hensyn til sikkerhet for menneskeliv til sjøs, sikkerhet og vern av havmiljøet identifiseres riktig
Bidra til skipets og personellets sikkerhet
- Egnet sikkerhets- og verneutstyr brukes riktig
- Prosedyrer og sikre arbeidsrutiner utformet for å sikre personell og skipet følges til enhver tid
- Prosedyrer utformet for å verne miljøet følges til enhver tid
- Opprinnelige og oppfølgende tiltak for å bli oppmerksom på en nødssituasjon er i samsvar med etablerte nødprosedyrer
Jeg er oppmerksom på at falsk dokumentasjon rammes av straffelovens §§ 221 og 361, og vil bli politianmeldt.