Formål og virkeområde

Lasteskip som skal slepe må ha påtegning for slep i fartssertifikatet/fartøysinstruksen og ha utarbeidet lastekondisjoner som viser at skipets stabilitet under slep er i samsvar med:

  • Forskrift 1. juli 2014 nr. 1072 om bygging av skip § 34, for skip med støreste lengde over 24 meter eller med bruttotonnasje over 500.
  • Forskrift 19. desember 2014 nr. 1853 om bygging og tilsyn av mindre lasteskip § 38, for lasteskip med største lengde over 8 meter, men med lengde (L) under 24 meter.

For å beregne stabiliteten i disse kondisjonene må skipets maksimale kontinuerlige slepekraft fastsettes gjennom en slepetest, jf. forskrift 22. desember 2014 nr. 1893 om tilsyn og sertifikat for norske skip og flyttbare innretninger § 33 og forskrift nr. 1853 § 29. Dette rundskrivet inneholder prosedyre for gjennomførelse av slepetest.

For skip med største lengde under 15 meter skal godkjent kontrollforetak være tilstede under utførelse av slepetest.
For skip med største lengde over 15 meter skal Sjøfartsdirektoratet være tilstede under utførelse av slepetest.

Prosedyre

  1. Plan for gjennomføring av slepetesten skal være utarbeidet og innsendt i forkant av slepetesten.
  2. Før testen starter skal motor(er) og gir ha oppnådd driftstemperatur.
  3. Propellen som blir benyttet under testen skal være den/de propellen(e) som skipet vil benytte under normal operasjon. Hvis propellen har justerbar pitch, skal denne være justert for å gi maksimal skyvekraft.
  4. Slepelinens lengde skal ikke være mindre enn 300 meter målt fra skipets akterende til land. For skip under 40 meter kan det aksepteres at testen gjennomføres med en slepeline som er 150 meter.
  5. Dybden på vannet der hvor testen utføres bør ikke være mindre enn 20 meter på en radius på 100 meter. Dybden skal uansett ikke være mindre enn to ganger skipets dybde i riss.
  6. Under testen skal skipet være uten last og med halvfulle brennoljetanker. Mengde ballastvann skal være i henhold til planlagte slepekondisjoner.
  7. Under testen bør skipet ha null trim og slagside skal unngås. Maksimalt tillatt akterlig trim er 2 % av skipets lengde.
  8. Maksimalt tillatt vindhastighet under testen er 5 m/s.
  9. Maksimalt tillatt strøm i vannet hvor testen utføres er 0,5 m/s.
  10. Lastcellen som benyttes for måling av skipets slepekraft skal
    1. være sertifisert og årlig kalibrert.
    2. ha en nøyaktighet innenfor +/- 2 % ved temperaturer mellom -10 og 40 grader celsius og innenfor de krefter som trolig vil oppnås.
    3. ha en SWL høyere enn den maksimale antatte peak-verdi som kan oppstå under testen.
    4. ha fjernavlesning enten fra land eller fra skipet.
    5. være montert på slepelinen mellom land og innfestningspunktet om bord på skipet.
  11. Det skal være kommunikasjon mellom skipet, personer som kontrollerer lastecellen og de som leser av instrumentene på land.
  12. Under slepetesten skal skipets fremdriftsmaskineri gå med den maksimale kontinuerlige kraft som motoren(e) er designet for (MCR).
  13. Maksimal kontinuerlig slepekraft (BPcont) skal måles gjennom 10 minutter fra den tid slepekraften har stabilisert seg (T).
  14. Slepekraften skal leses av og noteres hvert 30 sekund i 10-minutters perioden. Gjennomsnittet av disse målingene utgjør BPcont