Observasjon

SHTs 1 rapport om sjøulykken om bord på MS Svealand den 3. april 2012, omhandler en slik ulykke der bruk av palleheis førte til at en av mannskapet omkom.
I forbindelse med denne ulykken og andre lignende ulykker registrert av direktoratet, har ikke heis vært godkjent for personelltransport.

Krav

Rederiet skal påse at atkomstmidlene er i forskriftsmessig stand og forsvarlig rigget. Skipsfører skal sørge for at den daglige bruken av atkomstmidlene er sikkerhetsmessig forsvarlig, og at de som arbeider om bord bidrar til dette. Det følger av krav fastsatt i forskrifter om sikkerhetstiltak 2 at fallrep, leidere, landganger og trapper som brukes som atkomstmidler skal være hensiktsmessige og forsvarlige.

Dersom heis benyttes til personløft i den daglige driften, skal denne utformes, bygges, installeres, utrustes og testes etter internasjonal standard (ISO) 8383 «Lifts on Ships - Specific Requirements» 3. For fiske- og fangstfartøy er det krav til personheis og kombinert person- og vareheis i forskrift 13.6.2000 nr. 660 4 § 2-21. Videre er det krav til landganger, fallrep, personheisanlegg mv. i § 6-7, som har som formål å beskytte de som har sitt arbeid om bord.

Unntak

Sjøfartsdirektoratet kan etter skriftlig søknad godkjenne andre løsninger enn de som kreves etter forskrift 15. juni 1987 nr. 507 når det er godtgjort at løsningene er likeverdige med forskriftens krav, jf. forskriften § 4. Dette innebærer at rederiet ikke kan velge andre løsninger for atkomstmidler enn det som følger av forskriften eller direktoratets godkjenning. For fiske- og fangstfartøy med største lengde på 15 meter eller mer, følger et eventuelt unntak fra krav til atkomstmidler av forskrift 13. juni 2000 nr. 660 § 1-3.

Ved bruk av løfteinnretninger til personløft ved midlertidig arbeid i høyden, gjelder ASH-forskriften 5 § 2-2 om risikovurdering, § 9-4 om arbeid i høyden og vedlegg 1 om bestemmelser om bruk av arbeidsutstyr til midlertidig arbeid i høyden.

Det understrekes med dette at heis som brukes til å frakte personell skal være sertifisert for formålet.

SHTs rapport:

Rapport om sjøulykke om bord på MS Svealand - LAZY, arbeidsulykke på Fiskå mølle 3. april 2012

Læring av hendelser:

Ulykker med gangvei før avgang

Fotnoter

  1. Statens Havarikommisjon for Transport
  2. Forskrift 15. juni 1987 nr. 507 om sikkerhetstiltak m.m. på passasjer-, lasteskip og lektere § 9 og forskrift 13. juni 2000 nr. 660 om konstruksjon, utstyr, drift og besiktelser for fiske- og fangstfartøy med største lengde på 15 meter og derover § 6-7
  3. Forskrift om bygging av skip, § 10. Atkomst til lasterom, tanker og dekk, heiser og skansekledning eller rekkverk på skip og lektere (3).
  4. Forskrift om konstruksjon, utstyr, drift og besiktelser for fiske- og fangstfartøy med største lengde på 15 meter og derover
  5. Forskrift 1. januar 2005 nr. 8 om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip