Verktøylinje
Forskrift om undersøkelse, stansing og bording av utenlandsk skip ved mistanke om miljøovertredelse
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om kontroll ved miljømistanke
- § 1. Virkeområde
- § 2. Undersøkelse av skip i havn, indre farvann eller ved installasjon på kontinentalsokkelen eller i den økonomiske sonen
- § 3. Overtredelse i territorialfarvannet
- § 4. Overtredelse i den økonomiske sonen
- § 5. Ulovlig dumping eller forbrenning
- § 6. Innholdet i undersøkelsen
- § 7. Ikrafttredelse
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om undersøkelse, stansing og bording av utenlandsk skip ved mistanke om miljøovertredelse
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 2. juli 2007 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 44 og § 53, jf. delegeringsvedtak 29. juni 2007 nr. 848 og delegeringsvedtak 29. juni 2007 nr. 849.
Endret ved forskrift 10 juni 2010 nr. 796.
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder tilsynsmyndighetens adgang til å undersøke, stanse og borde utenlandsk skip ved mistanke om overtredelse av internasjonale bestemmelser tiltrådt av Norge om forurensing av det marine miljø, samt ved mistanke om overtredelse av bestemmelser i eller fastsatt i medhold av lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) kapittel 5.
🔗Del paragraf§ 2.Undersøkelse av skip i havn, indre farvann eller ved installasjon på kontinentalsokkelen eller i den økonomiske sonen
Tilsynsmyndigheten kan gå om bord i skip som er i norsk havn, indre farvann, ved installasjon på norsk kontinentalsokkel eller ved installasjon i den norske økonomiske sone, for å undersøke om skipet:
Tilsynsmyndigheten skal, så langt det er praktisk mulig, gå om bord i skip som frivillig befinner seg i norsk havn, ved installasjon på norsk kontinental sokkel eller ved installasjon i norsk økonomisk sone, for å undersøke om skipet har foretatt utslipp i strid med internasjonale overenskomster tiltrådt av Norge i en annen stats indre farvann, territorialfarvann eller økonomiske sone, eller som har forårsaket eller truer med å forårsake skade der, når det foreligger anmodning om slik undersøkelse fra den berørte stat. Det samme gjelder hvis flaggstaten anmoder om undersøkelse, uansett hvor utslippet er foretatt.
§ 3.Overtredelse i territorialfarvannet
Skip som er i norsk territorialfarvann kan stanses og bordes av tilsynsmyndigheten ved skjellig grunn til mistanke om overtredelse i norsk territorialfarvann.
🔗Del paragraf§ 4.Overtredelse i den økonomiske sonen
Skip som er i norsk territorialfarvann eller norsk økonomisk sone kan ved skjellig grunn til mistanke om overtredelse i norsk økonomisk sone bli avkrevd opplysning om identitet, forrige og neste anløpssted og andre relevante opplysninger som er nødvendige for å få fastslått om en overtredelse har funnet sted.
Dersom informasjonen fra skip som nevnt i første ledd ikke blir gitt, er mangelfull eller ikke troverdig, og overtredelsen har ført til et vesentlig utslipp som har forårsaket eller truer med å forårsake betydelig forurensing av det marine miljø, kan tilsynsmyndigheten stanse og borde skipet.
🔗Del paragraf§ 5.Ulovlig dumping eller forbrenning
Skip kan stanses eller bordes for undersøkelse når det er skjellig grunn til mistanke om dumping eller forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av skipssikkerhetsloven kapittel 5 dersom
§ 6.Innholdet i undersøkelsen
Undersøkelse av skip etter forskriften her skal begrenses til kontroll av skipets dokumenter. Dersom det foreligger skjellig grunn til mistanke om at skipets tilstand og utstyr i vesentlig grad ikke samsvarer med innholdet i dokumentene, eller innholdet i dokumentene ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å fastslå hvorvidt en overtredelse har funnet sted, kan tilsynet inspisere skipets tank- og rørsystem, maskin- og lasterom, samt ta prøver hvor det anses nødvendig.
Undersøkelsen må ikke medføre unødig forsinkelse eller unødig utgift for skipet.
🔗Del paragraf§ 7.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 1. juli 2007.
🔗Del paragraf