Verktøylinje
Forskrift om skips navn, kjenningssignal, merking og hjemsted mv
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om skips navn, kjenningssignal mv.
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
- § 3. Fravik
- § 4. Skipsnavn
- § 5. Kjenningssignal
- § 6. IMO identifikasjonsnummer
- § 7. Hjemsted
- § 8. Påføring av endringer på målebrev og eventuelle andre skipspapirer
- § 9. Merking
- § 10. Salg av skip til utlandet, uthugging av kjenningssignal og innlevering av dokumenter
- § 11. Ikrafttredelse
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om skips navn, kjenningssignal, merking og hjemsted mv.
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 27. juni 2002 med hjemmel i lov 12. juni 1987 nr. 48 om norsk internasjonalt skipsregister § 3, jf. delegeringsvedtak 14. juni 2002 nr. 540, lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten (sjøloven) § 5 fjerde ledd, § 7, § 8, § 9 og § 11 annet ledd, jf. delegeringsvedtak 6. oktober 1972 nr. 2, samt delegeringsvedtak 6. november 1972 nr. 4694 og delegeringsvedtak 10. november 1972 nr. 4695 og lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.
Tilføyd hjemmel: Hjemmel for så vidt gjelder sjødyktighetsloven er endret til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2 og § 10 og lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter § 26a jf. delegeringsvedtak 27. november 1998 nr. 1095, delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 591.
Endret ved forskrifter 3 des 2004 nr. 1648, 29 juni 2007 nr. 1006, 20 mai 2008 nr. 473, 15 des 2009 nr. 1550, 28 des 2011 nr. 1504, 26 juni 2020 nr. 1403 (i kraft 1 juli 2020).
§ 1.Virkeområde
Denne forskriften gjelder norske skip og, så langt den passer, innretninger som nevnt i sjøloven § 33, § 39 og § 507.
§ 2.Definisjoner
I denne forskrift betyr:
§ 3.Fravik
I enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike forskriftens krav. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig, og fraviket må være sikkerhetsmessig forsvarlig.
§ 4.Skipsnavn
Ethvert skip skal ha navn som bestemmes av eieren. Navnet innføres i registeret med latinske bokstaver.
Skriftlig søknad om navneattest etter sjøloven § 7, fremlegges for Sjøfartsdirektoratet, som skal påse at det ikke finnes:
på det valgte navnet eller navn som ortografisk eller fonetisk er egnet til å forveksles med dette navnet.
Selv om det i norsk internasjonalt skipsregister finnes andre skip med samme navn, er dette ikke til hinder for at navnet registreres i norsk internasjonalt skipsregister slik:
Bareboatregistreres et skip etter sjøloven § 40, gjelder tredje ledd tilsvarende.
Anmeldelse til registrering eller melding om navneendring må skje innen 5 år fra attestens utstedelse for at denne skal anses gyldig.
For registrert skip som ikke skal ha navneattest, jf. sjøloven § 7 fjerde ledd, kan endring av navn meddeles direkte til registerførerne.
Navn tildelt skip i norsk ordinært skipsregister etter sjøloven § 11, skal ikke være til hinder for navn tildelt skip i norsk internasjonalt skipsregister. Navn tildelt skip i norsk internasjonalt skipsregister skal ikke være til hinder for navn tildelt skip i norsk ordinært skipsregister.
§ 5.Kjenningssignal
Skip som skal registreres skal tildeles kjenningssignal. Det samme gjelder skip under 15 meter som skal ha offentlig sertifikat og fiske- og fangstfartøy mellom 10,67 og 15 meter. Kjenningssignalet tildeles av Sjøfartsdirektoratet.
Skipets kjenningssignal beholdes uendret så lenge skipet ikke er gått tapt, hugget opp, ikke er omregistrert mellom norsk ordinært skipsregister og norsk internasjonalt skipsregister, eller ikke er å anse som norsk, jf. sjøloven § 28 og NIS-loven § 2.
Ved ny registrering i norsk register innen 5 år etter at fartøyet ble slettet for registrering i annet lands register eller for fartøy under 15 meter som er blitt frivillig slettet, kan samme kjenningssignal tildeles dersom dette ikke er tatt i bruk på nytt.
§ 6.IMO identifikasjonsnummer
Skip med en bruttotonnasje på 100 og derover skal være utstyrt med et IMO identifikasjonsnummer for skip. Unntatt fra denne bestemmelse er lektere, fiske- og fangstfartøy, fritidsbåter samt innretninger som nevnt i sjøloven § 33 og § 39.
For nye skip formidles IMO identifikasjonsnummer av Sjøfartsdirektoratet samtidig med tildeling av kjenningssignal. Skip som innføres fra utlandet, og som av utenlandsk myndighet er gitt et IMO identifikasjonsnummer, beholder dette uendret.
IMO identifikasjonsnummer skal følge skipet uendret selv om skipet skifter navn eller eier. Identifikasjonsnummeret skal inntas i skipets nasjonalitetsbevis, målebrev og sertifikater utstedt i medhold av skipssikkerhetsloven, samt innhugges i skipet på samme måte som kjenningssignalet.
§ 7.Hjemsted
Ved innføring i skipsregistrene skal eier, med de begrensningene som er fastsatt i sjøloven § 8 tredje ledd, velge mellom hjemsteder som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Bareboatregistreres et skip etter sjøloven § 40 eller NIS-loven § 14, velger befrakter mellom de godkjente hjemstedene.
§ 8.Påføring av endringer på målebrev og eventuelle andre skipspapirer
Skip som befinner seg i Norge:
Når skipet befinner seg i utlandet plikter skipsfører, når han har mottatt nytt eller midlertidig nasjonalitetsbevis, å oppsøke nærmeste utenriksstasjon og fremlegge nasjonalitetsbeviset for påtegning på målebrev og nødvendige øvrige skipspapirer.
§ 9.Merking
Skip som innføres i Skipsregistrene skal ha navnet merket forut og akter, synlig fra begge sider av fartøyet. Akter skal også navnet på hjemstedet merkes. Bokstavene skal være lett leselige og minst 15 centimeter høye. For fartøy under 15 meter skal navnet merkes godt synlig fra begge sider av fartøyet. Bokstavene skal være lett leselige og minst 6 centimeter høye.
Kjenningssignal og IMO identifikasjonsnummer skal varig merkes.
For fartøy under 15 meter skal kjenningsbokstavene i tillegg merkes utvendig på skroget, slik Sjøfartsdirektoratet spesifiserer ved tildeling.
Merking av kjenningssignal og IMO identifikasjonsnummer:
Melding om hvor kjenningssignal og IMO identifikasjonsnummer er innhugd, sendes Sjøfartsdirektoratet. For skip hvor kontrollen er delegert sendes meldingen til klasseselskapet.
§ 10.Salg av skip til utlandet, uthugging av kjenningssignal og innlevering av dokumenter
Når et skip selges til utlandet, bareboat-utflagges etter sjøloven § 40b eller NIS-loven § 16, eller omregistreres mellom norsk ordinært skipsregister og norsk internasjonalt skipsregister, skal det hugges en strek over kjenningssignalet. IMO identifikasjonsnummer skal ikke hugges ut.
Skal skipet overtas i norsk havn, skal rederiet innlevere skipets nasjonalitetsbevis, målebrev, sertifikat om forsikring eller annen økonomisk sikkerhet for ansvar for skade ved oljesøl eller bunkeroljesøl samt øvrige norske skipspapirer og bekreftelse på at kjenningssignalet er uthugget, til Sjøfartsdirektoratet.
Skjer overleveringen i utenlandsk havn, skal ovennevnte dokumenter innleveres til vedkommende norske utenriksstasjon.
Internasjonale sikkerhetssertifikat for utstyr, konstruksjon og radio samt internasjonalt lastelinjesertifikat kan overlates ny eier når det er gitt en påtegning om ugyldighet på grunn av overføring til fremmed stats flagg av Sjøfartsdirektoratet, norsk utenriksstasjon eller autorisert klasseinstitusjon.
§ 11.Ikrafttredelse
Denne forskrift trer i kraft 1. juli 2002. Fra samme tidspunkt oppheves forskrift av 27. oktober 1980 nr. 3 om skips nasjonalitetsbevis, navn, hjemsted, kjenningssignal og om skipsmatrikkelen fastsatt av Sjøfartsdirektoratet og forskrift av 26. juni 1987 nr. 554 om navn for skip i norsk internasjonalt skipsregister, fastsatt ved kgl.res., fremmet av Handels- og skipsfartsdepartementet.