Verktøylinje
Forskrift om oppkreving av gebyr til statskassen for besiktelser, sertifikatutstedelse mv. som foretas i henhold til skipssikkerhetsloven mv. (Sjøfartsdirektoratets gebyrforskrift)
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Sjøfartsdirektoratets gebyrforskrift
- Forord
-
Kapittel 1. Innledende bestemmelser (§§ 1 - 2)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om oppkreving av gebyr til statskassen for besiktelser, sertifikatutstedelse mv. som foretas i henhold til skipssikkerhetsloven mv. (Sjøfartsdirektoratets gebyrforskrift)
Hjemmel: Fastsatt av Nærings- og handelsdepartementet (nå Nærings- og fiskeridepartementet) 2. februar 1996 med hjemmel i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. og lov 19. juni 1964 nr. 20 om måling av fartøyer.
Tilføyd hjemmel: Lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2, § 3, § 4, § 6, § 10 og § 48, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten (sjøloven) § 198, jf. forskrift 9. desember 2013 nr. 1552 om forsikring og annen sikkerhet for ansvar etter enkelte bestemmelser i sjøloven § 26, lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter § 20, § 21 og 26a, jf. delegeringsvedtak 27. november 1998 nr. 1095. Forskrift 11. november 2019 nr. 1492 om sertifikater for forsikring og annen sikkerhet mv.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 56b (direktiv 95/21/EF).
Endret ved forskrifter 14 aug 1998 nr. 929, 28 feb 2001 nr. 263 (bl.a. tittel og hjemmel), 7 mai 2002 nr. 673 (bl.a. tittel), 23 nov 2007 nr. 1320 (bl.a. tittel og hjemmel), 23 juni 2008 nr. 635, 27 aug 2008 nr. 957, 10 sep 2008 nr. 1008, 25 sep 2008 nr. 1041, 25 juni 2010 nr. 1025, 11 feb 2011 nr. 139, 23 feb 2011 nr. 188, 20 des 2013 nr. 1712, 1 jan 2014 nr. 238, 8 april 2014 nr. 409, 6 feb 2015 nr. 90, 15 des 2015 nr. 1675, 1 feb 2016 nr. 77, 20 des 2016 nr. 1754, 29 sep 2017 nr. 1530, 18 des 2017 nr. 2195, 20 des 2018 nr. 2200, 3 jan 2019 nr. 3, 21 aug 2019 nr. 1077, 20 des 2019 nr. 2138 (i kraft 1 jan 2020), 26 juni 2020 nr. 1403 (i kraft 1 juli 2020), 23 des 2020 nr. 3166 (i kraft 1 jan 2021), 21 des 2021 nr. 3826 (i kraft 1 jan 2022), 20 des 2022 nr. 2454 (i kraft 1 jan 2023), 18 des 2023 nr. 2278 (i kraft 1 jan 2024).
Forord
Forskriften gir bindende regler for hvilke tjenester iht. Skipssikkerhetsloven og lov om norsk internasjonalt skipsregister (NIS-loven) som det skal betales gebyr for, og hvem som er ansvarlig for betaling av gebyr.
For norske sertifikatpliktige skip og flyttbare innretninger skal det betales et førstegangsgebyr og årlige gebyr (årsgebyr). I tillegg skal det betales gebyr for nærmere spesifiserte tjenester (kapittel 5 andre gebyr, kapittel 8 måling og kapittel 9 lastelinje).
Norske skip som ikke er sertifikatpliktige, utenlandske skip, Sjøforsvarets skip mv. og andre som anmoder om en tjeneste, skal belastes gebyr for tjenester som er hjemlet i skipssikkerhetsloven (se kapittel 6).
Det skal også kreves godtgjørelse for tjenester som utføres av klasseselskaper og andre, etter bemyndigelse fra, eller etter avtale med, Sjøfartsdirektoratet eller iht. egne hjemler. Slik godtgjørelse kan kreves direkte av det selskapet som utfører tjenesten. Bestemmelser om dette er inntatt i kapittel 10.
Gebyrenes størrelse fastsettes (årlig) av Nærings- og fiskeridepartementet, ved forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet, samt etter skipets registreringsstatus i NIS og NOR. Gebyrene er delvis fastsatt på bakgrunn av skipets/innretningens størrelse (bl.a. førstegangsgebyr og årsgebyr) og delvis beregnet etter den tid som brukes til den aktuelle tjeneste basert på timesatser fastsatt i forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet.
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1.Virkeområde
§ 2.Definisjoner
I denne forskrift betyr:
Kapittel 2. Generelle bestemmelser
§ 3.Ansvar
Eier av skipet eller den flyttbare innretningen og/eller den som har anmodet om en tjeneste, er ansvarlig for betaling av gebyr. Bareboatregistreres skipet eller den flyttbare innretningen i norsk skipsregister, er befrakter og/eller den som har anmodet om en tjeneste, ansvarlig.
§ 4.Beregningsgrunnlaget for gebyr
Tonnasje er basert på Den Internasjonale konvensjon om måling av fartøyer, 1969, som trådte i kraft 18. juli 1994.
For beregning av Sjøfartsdirektoratets gebyrer legges følgende kriterier til grunn: For fartøy med flere målebrev er det sistdaterte målebrev som legges til grunn for gebyrberegningen. Dersom det i målebrevet er innført sikkerhetstonnasje på side 4, skal denne legges til grunn.
For oljetankskip med segregerte ballasttanker reduseres fartøyets bruttotonnasje med:
eller
Eier må selv søke om å få redusert bruttotonnasje lagt til grunn for gebyrberegningen.
Er skipet ikke målt beregnes bruttotonnasjen etter følgende formel:
Alle mål angis i meter. Benyttes engelske fot er formelen:
Når gebyret skal beregnes på grunnlag av anvendt tid, skal tid til og med 30 minutter regnes som halv time og tid over 30 minutter til og med 60 minutter regnes som hel time. Den som er ansvarlig for betaling av gebyret kan kreve fremlagt spesifikasjon over medgått tid.
For flyttbare innretninger mv. er hovedsertifikatene i gebyrsammenheng: Safety Equipment Certficate Mobile Offshore unit (ME) og Certificate of Fitness (FI).
§ 5.Gebyr- og timesatser
Dersom ikke annet fremgår av bestemmelsene i denne forskriften, skal forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet på det tidspunkt tjenesten ble utført/avsluttet, legges til grunn.
§ 6.Reiseutgifter, besiktelser utenom ordinær kontortid, ventetid m.v.
§ 7.Forsinkelsesrenter
Ved betaling etter forfallsdato, beregnes forsinkelsesrenter etter lov om renter ved forsinket betaling m.m. av 17. desember 1976 nr. 100.
§ 8.Fravik
Kapittel 3. Førstegangsgebyr, årsgebyr mv. for skip registrert i NOR, for sertifikatpliktige skip som ikke er registreringspliktige og for ikke-sertifikatpliktige skip som måles
§ 9.Gebyrplikt
§ 10.Ansvar
Verkstedet er ansvarlig for betaling av førstegangsgebyret når verkstedet plikter å sende byggeanmeldelse. I andre tilfeller skal gebyret betales av den som overtar skipet fra verkstedet.
Den eier som innfører skipet, er ansvarlig for førstegangsgebyret. For innført skrog som utrustes i Norge er verkstedet i Norge ansvarlig for førstegangsgebyret. Gebyret beregnes etter satsen for skrogbyggelandet uavhengig om det er utført tjenester i skrogbyggelandet.
For skip som bygges i Norge, er verkstedet ansvarlig for gebyret når det plikter å sende melding om kansellering. For skip eller skrog som bygges i utlandet, er rederen (bestilleren) ansvarlig når denne plikter å sende melding om kansellering.
Eier av skipet pr. 1. mars er ansvarlig for betaling av årsgebyr. Bareboatregistreres et skip, gjelder plikten befrakteren.
§ 11.Utstedelse av førstegangsgebyr
Førstegangsgebyret dekker ikke:
Gebyr i henhold til forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet, på henholdsvis dato for byggeanmeldelse og dato for utstedelse av målebrev/identitetsbevis utstedes, legges til grunn.
§ 12.Utstedelse av årsgebyr mv.
Gebyret dekker ikke:
Årsgebyret betales hvert år uavhengig om skipet mottar tjeneste fra Sjøfartsdirektoratet eller ikke.
For hurtiggående passasjerskip beregnes årsgebyret etter satsen for skip i større fart enn liten kystfart i forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet.
§ 13.Fritak mv. for førstegangsgebyr og årsgebyr
Det må foreligge søknad om fritak for å få innvilget reduksjon/fritak av førstegangsgebyr.
Gebyr i henhold til forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet på det tidspunkt melding om kansellering kommer til Sjøfartsdirektoratet legges til grunn.
Gebyroppkrevingen opphører ikke dersom sertifikatene bare er midlertidig ugyldige og blir fornyet i løpet av ett år.
Kapittel 4. Førstegangsgebyr og årsgebyr for skip registrert i NIS
§ 14.Gebyrplikt
For alle skip som registreres i NIS skal det betales et førstegangsgebyr samt årlig gebyr (årsgebyr). Førstegangsgebyr og årsgebyr skal også betales ved bareboatregistrering i norsk skipsregister.
I tillegg skal det betales gebyr for tjenester som følger av kapittel 5, Andre gebyr for sertifikatpliktige skip (NOR og NIS) og kapittel 8, Gebyr for måling mv.
§ 15.Ansvar
Verkstedet er ansvarlig for betaling av førstegangsgebyret når verkstedet plikter å sende byggeanmeldelse. I andre tilfeller skal gebyret betales av den som overtar skipet fra verkstedet.
Den eier som innfører skipet i NIS er ansvarlig for førstegangsgebyret. Gjelder det en bareboatregistrering, er befrakter ansvarlig.
Ved kansellering av nybygg som bygges i Norge, er verkstedet ansvarlig for gebyret i de tilfeller verkstedet plikter å sende melding om kansellering. For nybygg som bygges i utlandet, er rederen (bestilleren) ansvarlig når denne plikter å sende melding om kansellering.
Eier av skipet pr. 1. januar er ansvarlig for betaling av årsgebyr. Gjelder det en bareboatregistrering i NIS, er befrakter ansvarlig. Når skipet er registrert i henhold til NIS-loven § 1 nr. 3, er registrert representant ansvarlig for betaling av gebyret.
§ 16.Utstedelse av førstegangsgebyr
§ 17.Utstedelse av årsgebyr
Årsgebyr er et fast årlig gebyr som utstedes av Sjøfartsdirektoratet som følger:
§ 18.Fritak m.v. for førstegangsgebyr og årsgebyr
Gebyr i henhold til gjeldende forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet, på det tidspunkt melding om kansellering kommer til Sjøfartsdirektoratet, skal legges til grunn.
Kapittel 5. Andre gebyr for sertifikatpliktige skip (NOR og NIS)
§ 19.Generelt om andre gebyr for sertifikatpliktige skip
§ 20.Utstedelse av gebyr – ansvar
§ 21.Gjentatt besiktelse av pålegg
For gjentatt besiktelse av at pålegg som er gitt under en tidligere besiktelse er etterkommet, skal det betales gebyr beregnet etter anvendt tid i samsvar med timesatser fastsatt i forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet.
§ 22.Bortfall av klasse
§ 23.Dispensasjonssøknader, arbeidstid og bemanning
For behandling av søknader om dispensasjon fra lov om arbeidstiden på skip og/eller bemanningsforskriftene skal det betales gebyr i samsvar med forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet. Gebyr skal også betales for førstegangsbehandling av slike søknader.
§ 24.Sertifikater og tillatelser som ikke dekkes av førstegangsgebyr og årsgebyr
Særskilte gebyr i samsvar med forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet skal betales for:
§ 25.Krengeprøve og besiktelse ved ombygging, besiktelse for særskilte tillatelser og besiktelser ved havari mv.
Gebyr beregnet etter anvendt tid, i samsvar med timesatser fastsatt i forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet, betales for:
§ 26.Revisjoner og sertifiseringer etter internasjonale normer og sertifisering av skip som bruker drivstoff med flammepunkt under 60° C
§ 27.Internasjonal konvensjon om sjøfolks arbeids- og levevilkår (Maritime Labour Convention – MLC)
For inspeksjon og sertifisering av MLC betales gebyr beregnet etter anvendt tid i samsvar med timesatser fastsatt i forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet. Anvendt tid inkluderer forarbeid, arbeid om bord i skip eller hos rederi og etterarbeid i forbindelse med inspeksjonen.
§ 28.Tilbakeholdelse av norske skip
Når Sjøfartsdirektoratet har nedlagt forbud mot at norsk skip forlater utenlandsk havn (jf. skipssikkerhetsloven § 52), og vedkommende lands myndigheter etter anmodning har gitt bistand til å håndheve Sjøfartsdirektoratets forbud, skal skipets eier betale et gebyr tilsvarende den regning vedkommende lands myndigheter fremlegger for sin bistand. Ved tilbakeholdelse av norsk skip i norske og utenlandske havner, skal eier dekke alle utgifter i forbindelse med frigivelse.
Kapittel 6. Gebyr for tjenester som ytes ikke sertifikatpliktige skip, skip uten gyldig sertifikat, utenlandske skip, skip tilhørende Det norske Sjøforsvar og verksteder mv.
§ 29.Utstedelse av gebyr – ansvar
§ 30.(Opphevet)
§ 31-1.(Opphevet)
§ 31-2.Tilbakeholdelse av skip ved havnestatskontroll
For utenlandsk skip som tilbakeholdes i norsk havn, skal eier dekke alle utgifter i forbindelse med frigivelsen. Sjøfartsdirektoratet kan kreve bankgaranti til dekning av utgiftene.
§ 32.Godkjenning av tegninger og utstyr m.v.
§ 33.Dyktighetssertifikat for redningsfarkost og mann-overbord-båt (båtmannssertifikat)
For tjenester i forbindelse med utstedelse av dyktighetssertifikatet oppkreves gebyr beregnet etter anvendt tid i samsvar med timesatser fastsatt i forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet.
§ 34.Gebyr for nybygg som skal registreres i utlandet
§ 35.Øvrige tjenester
For andre tjenester, herunder bekreftelse på førstegangsbesiktelse (tidligere besiktelsesbevis), som ytes ikke-sertifikatpliktige skip, skip uten gyldig hovedsertifikat, utenlandske skip, skip tilhørende Det norske Sjøforsvar, verksteder/importører, revisjon av foretak og andre, betales gebyr beregnet etter anvendt tid i samsvar med timesatser fastsatt i forskrift om gebyr for tjenester som utføres av Sjøfartsdirektoratet. Tjenester som ytes fiske- og fangstfartøy mellom 9 og 15 meter største lengde og lasteskip mellom 8 og 15 meter største lengde oppkreves etter denne paragraf, jf. § 12 nr. 2.3. Sjøfartsdirektoratets sertifikatutstedelse til utenlandske skip i henhold til forskrift om forsikring og annen sikkerhet for ansvar etter enkelte bestemmelser i sjøloven skal oppkreves i henhold til gebyrtariffen.
Kapittel 7. Gebyr for flyttbare innretninger samt kombinerte flyttbare innretninger og for undervannsfartøy
§ 36.Gebyrplikt
§ 37.Ansvar
Den som begjærer besiktelse for maritime sertifikater er ansvarlig for betaling av gebyret.
Ved bygging i utlandet kan Sjøfartsdirektoratet forlange bankgaranti til sikkerhet for førstegangsgebyret.
Den som begjærer Letter of Compliance er ansvarlig for betaling av gebyret.
Begjæres Letter of Compliance av utenlandsk selskap kan Sjøfartsdirektoratet kreve bankgaranti til sikkerhet for førstegangsgebyret.
Registrert eier er ansvarlig for betaling av gebyret. Gjelder det en bareboatregistrering, er befrakter ansvarlig.
Den som av eier er oppgitt som forretningsadresse er ansvarlig for årsgebyret. Sjøfartsdirektoratet kan trekke Letter of Compliance tilbake dersom årsgebyret ikke betales i rett tid.
Den som begjærer tjenesten er ansvarlig for betaling av gebyret. Dersom det er et utenlandsk selskap som begjærer tjenesten, kan Sjøfartsdirektoratet forlange bankgaranti.
§ 38.Utstedelse av førstegangsgebyr
Førstegangsgebyret dekker ikke:
§ 39.Utstedelse av årsgebyr
Utgifter til reiser utenfor norsk sokkel kan oppkreves etter statens regulativ for tjenestereiser i utlandet.
Redusert årsgebyr er 1/12 årsgebyr multiplisert med det gjenværende antall måneder i året, inklusiv måneden for utstedelse av sertifikat/Letter of Compliance.
§ 40.Fritak mv. for førstegangsgebyr og årsgebyr
Når en flyttbar innretning eller et undervannsfartøy går i opplag og Sjøfartsdirektoratet ikke utfører tjenester i opplagsperioden, kan Sjøfartsdirektoratet etter søknad fra eier redusere årsgebyret. Befrakteren søker dersom innretningen er bareboatregistrert.
En flyttbar innretning som bareboat-utflagges, fritas for årsgebyr fra 1. januar påfølgende år.
§ 41.Øvrige gebyr for tjenester som ytes flyttbare innretninger eller undervannsfartøy
For større ombygginger, besiktelse av nytt utstyr, reparasjon mv. og andre gebyrrelevante utgifter som ikke omfattes av årsgebyret, skal det betales gebyr beregnet etter anvendt tid i henhold til de timesatser som er fastsatt i forskrift om oppkreving av gebyr til statskassen for tilsyn med petroleumsvirksomheten, fastsatt av Kommunal- og arbeidsdepartementet. Som gebyrrelevante utgifter regnes tekniske og sikkerhetsmessige kontrollaktiviteter, herunder administrasjon mv., slik det er spesifisert i forskriften fastsatt av Kommunal- og arbeidsdepartementet.
§ 42.Gebyr til andre offentlige etater
Gebyr for tjenester Sjøfartsdirektoratet har delegert til andre offentlige etater, eller som andre offentlige etater utøver i henhold til bistandsavtaler med Sjøfartsdirektoratet, inngår ikke i gebyrene som er omhandlet i dette kapittel.
Vedkommende etat kan selv kreve opp gebyr beregnet etter anvendt tid, basert på timesatsene i forskrift 27. juni 1997 nr. 652 om refusjon av utgifter for tilsyn med ressursforvaltning i petroleumsvirksomheten, dersom etaten ikke har fastsatt egne gebyrsatser.
Kapittel 8. Gebyr for måling mv.
§ 43.Gebyrplikt
§ 44.Utstedelse av gebyr – ansvar
Kapittel 9. Gebyr for lastelinjesertifikat mv.
§ 45.Klassifiserte skip
§ 46.Uklassifiserte skip
Besiktelse og forarbeid for lastelinjesertifikat og merking av lastelinje inngår i førstegangsgebyret/årsgebyret.
Kapittel 10. Godtgjørelse for tjenester anerkjente klasseselskaper og andre utfører i henhold til generell og spesiell bemyndigelse
§ 47.Tjenester som utføres av anerkjente klasseselskaper
For tjenester som anerkjente klasseselskaper utfører i henhold til generell bemyndigelse for skip registrert i NOR eller i NIS, skal klasseinstitusjonen selv kreve opp godtgjørelsen hos reder eller andre etter satser som klasseinstitusjonen selv fastsetter.
For tjenester som klasseselskap utfører i henhold til spesiell bemyndigelse, sendes faktura til Sjøfartsdirektoratet hvis ikke annet er avtalt.
§ 48.Tjenester som utføres av andre
Det kan også kreves godtgjørelse for tjenester som utføres av andre iht. egen hjemmel eller avtale med Sjøfartsdirektoratet. Slik godtgjørelse kan kreves opp direkte av den som utfører tjenesten.
Kapittel 11. Avsluttende bestemmelser
§ 49.Ikrafttredelse m.v.