Verktøylinje
Forskrift om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om miljømessig sikkerhet for skip mv.
- § 1. Virkeområde
- § 2. Tegninger, opplysninger mv.
- § 3. Dokumentasjon om den forurensende lasten
- § 4. Hindring av oljeforurensing fra skip og flyttbare innretninger – MARPOL vedlegg I
- § 5. Framskyndet innføring av krav til dobbeltskrog
- § 6. Utstyr for oppsamling av oljeholdig lensevann på skip med bruttotonnasje under 400
- § 7. Hindring av forurensing fra skadelige flytende stoffer i bulk – MARPOL vedlegg II mv.
- § 8. Hindring av forurensing fra skadelige forurensende stoffer i pakket form – MARPOL vedlegg III
- § 9. Hindring av kloakkforurensing fra skip og flyttbare innretninger – MARPOL vedlegg IV
- § 10. Forbud mot utslipp av kloakk, vaskevann og lignende i norsk farvann
- § 10a. Særlige regler om utslipp av kloakk og gråvann i verdensarvfjordene
- § 11. Hindring av søppelforurensing fra skip og flyttbare innretninger – MARPOL vedlegg V
- § 12. Hindring av luftforurensing fra skip og flyttbare innretninger – MARPOL vedlegg VI
- § 12a. Overvåking, rapportering og verifikasjon av klimagassutslipp fra skip
- § 13. Svovelinnhold i drivstoff som brukes ved kai eller for anker
- § 14. (Opphevet)
- § 14a. Forsøk med nye utslippsreduserende metoder
- § 14b. Særlige regler om utslipp av svoveloksider (SOx ) fra skip i verdensarvfjordene
- § 14c. Særlige regler om utslipp av nitrogenoksider (NOx ) fra skip i verdensarvfjordene
- § 14d. Miljøinstruks for skip med bruttotonnasje 10 000 eller mer som seiler i verdensarvfjordene
- § 14e. Særlige regler om forbrenning av avfall om bord i verdensarvfjordene
- § 14f. Særlige regler om skip vernet eller fredet av Riksantikvaren i verdensarvfjordene
- § 15. Prøvetaking av marin gassolje solgt i Norge til bruk i innenriks fart
- § 16. Opphevet
- § 17. Forbud mot bruk av organiske tinnforbindelser på skip og flyttbare innretninger
- § 18. Internasjonale sertifikater
- § 19. Polarkoden del II-A
- § 20. Ikrafttredelse
- § 21. Endringer i andre forskrifter
- Vedlegg 1. Material safety data sheets (MSDS) to be supplied to a ship prior to the loading of MARPOL Annex I type oil as cargo in bulk
-
Forordninger
- Konsolidert forordning (EF) nr. 417/2002
- Konsolidert forordning (EF) nr. 782/2003
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 30. mai 2012 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2, § 3, § 6, § 13, § 31, § 32, § 33, § 34, § 35, § 37, § 38, § 41, § 43, § 44 og § 47, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590 og delegeringsvedtak 29. juni 2007 nr. 849, lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter (småbåtloven) § 20, § 21, § 22, § 23, § 25, § 26, § 38 og § 39, jf. delegeringsvedtak 27. november 1998 nr. 1095, delegeringsvedtak 29. juni 2007 nr. 848, delegeringsvedtak 1. desember 1998 nr. 4532, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 591 og delegeringsvedtak 29. juni 2007 nr. 849 og lov 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven) § 4.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg II
kap. XIX nr. 1 (direktiv 98/34/EF),
kap. XXXII nr. 1, kap. XVII nr. 6 (direktiv 93/12/EØF endret ved direktiv 1999/32/EF og direktiv 2005/33/EF),
vedlegg XIII nr. 56b, nr. 56d (direktiv 96/98/EF), nr. 56i (direktiv 2000/59/EF endret ved direktiv 2002/84/EF og direktiv 2007/71/EF), nr. 56m (forordning (EU) nr. 530/2012), nr. 56p (forordning (EF) nr. 782/2003 endret ved forordning (EF) nr. 536/2008), nr. 56v (direktiv 2005/35/EF endret ved direktiv 2009/123/EF),
vedlegg XX nr. 21ad (direktiv 2016/802/EU), nr. 21ar (direktiv 2001/81/EF) og nr. 21aw (forordning (EU) 2015/757).
Endret ved forskrifter 18 des 2012 nr. 1295, 19 april 2013 nr. 424, 31 juli 2013 nr. 938, 30 juni 2014 nr. 940, 5 juni 2015 nr. 616, 31 aug 2015 nr. 1038, 23 nov 2016 nr. 1362, 1 juni 2017 nr. 691, 1 sep 2017 nr. 1333, 20 des 2017 nr. 2379, 5 juni 2018 nr. 842, 1 mars 2019 nr. 170, 29 mai 2020 nr. 1124, 23 juni 2020 nr. 1353, 24 sep 2020 nr. 1957 (i kraft 1 okt 2020), 17 des 2020 nr. 2985 (i kraft 1 jan 2021), 26 nov 2021 nr. 3301, 4 mars 2022 nr. 351 (i kraft 1 april 2022), 1 juni 2022 nr. 950, 31 okt 2022 nr. 1912 (i kraft 1 nov 2022), 13 des 2022 nr. 2194 (i kraft 1 jan 2023), 2 juni 2023 nr. 1213 (i kraft 1 okt 2023), 20 okt 2023 nr. 1680 (i kraft 1 nov 2023), 21 des 2023 nr. 2269 (i kraft 1 jan 2024).
Rettelser: 01.01.2013 (EØS-henvisningsfeltet), 09.01.2013 (oppdatert MARPOL vedlegg IV), 10.05.2016 (EØS-henvisningsfeltet), 03.01.2017 (MARPOL vedlegg I), 12.09.2017 (MARPOL-vedleggene oppdatert), 02.02.2018 (NFD tilføyd som ansvarlig departement), 16.03.2018 (EØS-henvisningsfeltet), 13.06.2018 (MARPOL vedlegg VI oppdatert), 12.03.2019 (tegnfeil i § 10a), 01.01.2021 (tegnsetting i lister tilpasset universell utforming), 06.05.2022 (lenke til MARPOL vedlegg VI), 01.11.2023 (MARPOL vedlegg I-VI oppdatert).
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder for norske skip, herunder fritidsfartøy og for flyttbare innretninger. Med de begrensninger som følger av folkeretten, gjelder forskriften utenlandske skip og flyttbare innretninger som befinner seg
For utenlandske skip som frivillig befinner seg i norsk havn, ved installasjon på norsk kontinentalsokkel eller ved installasjon i norsk økonomisk sone, gjelder § 4 og § 7 for utslipp på det åpne hav.
§ 2.Tegninger, opplysninger mv.
Krav til anlegg, utstyr, innretninger mv. skal dokumenteres oppfylt ved tegninger. Tegningene skal være så detaljerte og tydelige at vurderingen av om kravene er oppfylt kan gjøres på bakgrunn av tegningene med eventuelle tilleggsopplysninger. Sjøfartsdirektoratet kan be om ytterligere opplysninger, herunder i hvilken form opplysningene skal legges fram.
🔗Del paragraf§ 3.Dokumentasjon om den forurensende lasten
Skipsføreren eller rederiet skal motta dokumentasjon om den forurensende lasten før lasten tas om bord på skipet. Dokumentasjonen skal inneholde opplysninger om
Dokumentasjonen skal være tilgjengelig om bord på skipet.
For last som omfattes av § 4 skal informasjonen omfatte opplysninger som framgår av vedlegg 1.
§ 4.Hindring av oljeforurensing fra skip og flyttbare innretninger – MARPOL vedlegg I
Den internasjonale konvensjonen om hindring av forurensning fra skip (MARPOL) konsolidert utgave 2022 vedlegg I om hindring av oljeforurensning, unntatt regel I/42, som endret ved MEPC.343(78) gjelder som forskrift.
Med «skip» menes i MARPOL også flyttbare innretninger.
§ 5.Framskyndet innføring av krav til dobbeltskrog
EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 56m (forordning (EU) nr. 530/2012) om framskyndet innføring av krav til dobbeltskrogdesign eller tilsvarende for oljetankskip gjelder som forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
§ 6.Utstyr for oppsamling av oljeholdig lensevann på skip med bruttotonnasje under 400
Skip med største lengde 15 meter eller mer og bruttotonnasje under 400 skal ha utstyr for oppsamling av oljeholdig lensevann og røropplegg for levering av lensevann til mottaksanlegg.
På skip med bruttotonnasje mellom 200 og 400 skal oppsamlingstanken plasseres under dekk. På skip med bruttotonnasje under 200 kan oppsamlingstanken plasseres på dekk. Skip med bruttotonnasje under 100 kan alternativt benytte forsvarlig festet oppsamlingsfat.
Sjøfartsdirektoratet kan i særlige tilfeller gi unntak fra første og annet ledd dersom rederiet i skriftlig begrunnet søknad godtgjør kompenserende tiltak som etter Sjøfartsdirektoratets vurdering opprettholder samme sikkerhetsnivå som forskriftens krav.
🔗Del paragraf§ 7.Hindring av forurensing fra skadelige flytende stoffer i bulk – MARPOL vedlegg II mv.
MARPOL konsolidert utgave 2022 vedlegg II om hindring av forurensning fra skadelige flytende stoffer i bulk som endret ved MEPC.344(78) gjelder som forskrift. Tilsvarende gjelder for skip som går i innenriksfart.
Skipsfører på skip som fører skadelige flytende stoffer i bulk og som enten skal kontrollere restmengder i lastetanker etter utlossing, eller plikter å foreta forvask eller konsentrasjonsmåling etter lossing, skal sørge for at melding om dette blir sendt til Sjøfartsdirektoratet før ankomst til lossehavn. Meldingen sendes elektronisk i Kystverkets meldingssystem.
Skip som brukes i en støttefunksjon i offshorevirksomhet som fører skadelige flytende stoff i bulk, og som følger FNs sjøfartsorganisasjons regelverk for transport og håndtering av skadelige flytende stoffer i bulk på offshore støttefartøy, jf. IMO-resolusjon A.1122(30) (OSV Chemical Code), kan unnlate å følge kravene i første ledd. Med et skip som brukes i en støttefunksjon, menes
Skip som er bygget før 1. januar 2021, som brukes i en støttefunksjon i offshorevirksomhet og som fører begrensede mengder av skadelige flytende stoffer i bulk, kan i stedet for kravene i tredje ledd følge IMO-resolusjon A.673(16), som endret ved MEPC.158(55).
Sjøfartsdirektoratet kan unnta et skip som er bygget på eller etter 19. april 1990 og før 1. januar 2021, fra ett eller flere av kravene i tredje ledd dersom rederiet søker skriftlig om unntak, og følgende krav er oppfylt:
Skip som følger fjerde ledd, og som opererer på norsk kontinentalsokkel, kan unnlate å oppfylle de endrede føringsbetingelsene i MEPC.318(74) fram til 31. desember 2021.
Skip som er omfattet av fjerde ledd kan frakte «offshore contaminated bulk liquid P» om de oppfyller kravene i kapittel 16 i A.1122(30) og føringsbetingelsene i MEPC.318(74). Krav til stabilitet og tankplassering for skips type 2 kan unnlattes å følges om tilsvarende krav i A.673(16) er oppfylt.
Skip som er omfattet av tredje og fjerde ledd og opererer på norsk kontinentalsokkel, kan unnlate å følge føringsbetingelsene til «offshore contaminated bulk liquid S» når returlasten har blitt behandlet for å forhindre utvikling av hydrogensulfidgass, jf. punkt 16.4.4.2.1 i A.1122(30) og MEPC.318(74), når
Sjøfartsdirektoratet kan unnta et skip i innenriksfart fra ett eller flere av kravene i første ledd dersom rederiet søker skriftlig om unntak og et av følgende krav er oppfylt
§ 8.Hindring av forurensing fra skadelige forurensende stoffer i pakket form – MARPOL vedlegg III
MARPOL konsolidert utgave 2022 vedlegg III om hindring av forurensning fra skadelige forurensende stoffer i pakket form gjelder som forskrift.
§ 9.Hindring av kloakkforurensing fra skip og flyttbare innretninger – MARPOL vedlegg IV
MARPOL konsolidert utgave 2022 vedlegg IV om hindring av kloakkforurensning gjelder som forskrift for skip med bruttotonnasje 400 eller mer eller som er sertifisert for mer enn 15 personer, på strekningen sør for Lindesnes (N 57° 58′ 8″ Ø 7° 3′ 4″) til delelinjen Norge–Danmark (N 57° 10′ 3″ Ø 7° 3′ 4″) og i farvannet derfra til svenskegrensen. Med «skip» menes her også flyttbare innretninger.
I tillegg til MARPOL vedlegg IV regel 9 om kloakkanlegg, gjelder for oppmalings- og desinfiseringsanlegg følgende krav
Oppsamlingstank som nevnt i MARPOL vedlegg IV regel 9 (1) nr. 3 og regel 9 (2) nr. 2 skal ha tilstrekkelig kapasitet for oppsamling av all kloakk. Kapasiteten skal beregnes etter annet ledd bokstav b og oppsamlingstanken skal være konstruert for å oppfylle kravene i annet ledd bokstav c.
§ 10.Forbud mot utslipp av kloakk, vaskevann og lignende i norsk farvann
Det er forbudt å slippe ut kloakk, vaskevann og lignende i vassdrag.
Det er forbudt å slippe ut kloakk i norsk sjøområde nærmere enn 300 meter fra fastland og øyer. Utslipp fra kloakkrenseanlegg som oppfyller kravene i MARPOL regel IV/9.1.1, omfattes ikke av forbudet i første punktum.
Med kloakk menes
Sjøfartsdirektoratet kan for skip som ikke er omfattet av MARPOL regel IV/2 jf. § 9, i særlige tilfelle gjøre unntak fra første og annet ledd. Ved avgjørelsen av om det skal gjøres unntak skal det særlig legges vekt på om skipet er fredet eller har fått status som vernet av Riksantikvaren eller den han bemyndiger, og om gjennomføring av kravene kommer i konflikt med skipets verneverdi.
§ 10a.Særlige regler om utslipp av kloakk og gråvann i verdensarvfjordene
For skip med bruttotonnasje 400 eller mer eller som er sertifisert for mer enn 15 personer, er det ikke tillatt å slippe ut kloakk i verdensarvfjordene.
For skip med bruttotonnasje 2500 eller mer og som er sertifisert for mer enn 100 personer, er det ikke tillatt å slippe ut gråvann i verdensarvfjordene. Med gråvann menes her vaskevann fra oppvask, håndvasker og andre vasker, dusjer, vaskeri og badekar og lignende.
Med verdensarvfjordene menes verdensarvområdet Vestnorsk fjordlandskap, som her består av følgende sjøområder:
Sjøfartsdirektoratet kan etter skriftlig søknad fram til 2024 gi tidsavgrenset tillatelse til utslipp av kloakk i verdensarvfjordene til skip som betjener ruter på anbud, og til skip som driver etablert fjordcruise der.
§ 11.Hindring av søppelforurensing fra skip og flyttbare innretninger – MARPOL vedlegg V
MARPOL konsolidert utgave 2022 vedlegg V om hindring av søppelforurensning gjelder som forskrift. Med «skip» menes i MARPOL også flyttbare innretninger.
Skip i Antarktisområdet sør for 60° S skal ha tilstrekkelig kapasitet til å kunne oppbevare søppel som produseres om bord mens skipet er i området, og ha innretninger for overføring av søppel til mottaksanlegg.
§ 12.Hindring av luftforurensing fra skip og flyttbare innretninger – MARPOL vedlegg VI
MARPOL konsolidert utgave 2022 vedlegg VI om hindring av luftforurensning samt NOx Technical Code som endret ved MEPC.177(58), MEPC.217(63), MEPC.251(66), MEPC.272(69) og MEPC.317(74) gjelder som forskrift. Med «skip» menes i MARPOL også flyttbare innretninger.
Skip i innenriksfart med bruttotonnasje 400 eller mer skal ha om bord en energieffektivtetsplan i henhold til retningslinjene for utvikling av Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) del I jf. MEPC.346(78).
§ 12a.Overvåking, rapportering og verifikasjon av klimagassutslipp fra skip
For lasteskip og passasjerskip med bruttotonnasje 5000 eller mer som fører last eller passasjerer til eller fra havn i EØS-området, gjelder krav til overvåkning, rapportering og verifikasjon av klimagassutslipp i forordning (EU) 2015/757, jf. forskrift 23. desember 2004 nr. 1851 om kvoteplikt og handel med kvoter for utslipp av klimagasser § 2-1a tilsvarende.
Fra 1. januar 2025 omfatter bestemmelsen stykkgodsskip med bruttotonnasje 400 eller mer som fører last til eller fra havn i EØS-området, og offshorefartøy med bruttotonnasje 400 eller mer som skifter besetning i en havn i EØS-området.
§ 13.Svovelinnhold i drivstoff som brukes ved kai eller for anker
Svovelinnholdet skal ikke overstige 0,10 vektprosent i drivstoff som brukes av skip eller flyttbare innretninger som er sikkert fortøyd ved kai eller sikkert for anker i et havneområde.
Bytte av drivstoff skal skje så raskt som mulig og loggføres i maskindagboken.
Første og annet ledd gjelder ikke når planlagt opphold ved kai etter publisert rutetabell er mindre enn to timer.
§ 14.(Opphevet)
§ 14a.Forsøk med nye utslippsreduserende metoder
Sjøfartsdirektoratet kan gi tillatelse til forsøk med utslippsreduserende metoder om bord på norske skip og flyttbare innretninger eller utenlandske skip og flyttbare innretninger i norske farvann, for en periode på maksimalt 18 måneder.
Under forsøkene gis det fritak fra kravene i § 13 og § 14 under forutsetning av at alle de følgende vilkår er oppfylt:
§ 14b.Særlige regler om utslipp av svoveloksider (SOx ) fra skip i verdensarvfjordene
Skip i verdensarvfjordene skal enten bruke
Skip som bruker eksosvaskeanlegg for å nå svovelkravet, skal ha i bruk en innretning for å redusere synlig utslipp til luft.
§ 14c.Særlige regler om utslipp av nitrogenoksider (NOx ) fra skip i verdensarvfjordene
Med unntak av skip som nevnt i annet ledd, skal skip med bruttotonnasje 1000 eller mer, uavhengig av kravene som gjaldt ved skipets byggeår, i verdensarvfjordene oppfylle:
Lasteskip med bruttotonnasje 1000 eller mer som seiler i verdensarvfjordene skal, uavhengig av kravene som gjaldt ved skipets byggeår, oppfylle Nivå III-kravene, jf. MARPOL regel VI/13, fra 1. januar 2030.
Sjøfartsdirektoratet kan etter skriftlig søknad fra rederiet gi dispensasjon til et skip fra kravene i første ledd bokstav a og b, dersom det kan dokumenteres at skipet vil innfri Nivå III-kravene senest fra første seilas i verdensarvfjordene i 2023.
§ 14d.Miljøinstruks for skip med bruttotonnasje 10 000 eller mer som seiler i verdensarvfjordene
Skip med bruttotonnasje 10 000 eller mer som seiler i verdensarvfjordene, skal ha en miljøinstruks som er spesielt tilpasset skipet og fart i disse områdene. Miljøinstruksen skal sikre at skipet opereres på en mest mulig miljøvennlig måte gjennom tekniske og operasjonelle tiltak og opplæring av mannskapet. Instruksen skal minst omfatte:
§ 14e.Særlige regler om forbrenning av avfall om bord i verdensarvfjordene
I verdensarvfjordene er forbrenning av avfall om bord i skip forbudt.
§ 14f.Særlige regler om skip vernet eller fredet av Riksantikvaren i verdensarvfjordene
Sjøfartsdirektoratet kan etter skriftlig søknad gi dispensasjon fra kravene i § 10a, § 14b og § 14c til skip som er vernet eller fredet av Riksantikvaren. I vurderingen av om dispensasjon kan innvilges vektlegges det om gjennomføring av kravene kommer i konflikt med skipets verneverdi, om skipet har historisk tilhørighet til verdensarvfjordene, og formålet med den særskilte reguleringen av verdensarvfjordene.
§ 15.Prøvetaking av marin gassolje solgt i Norge til bruk i innenriks fart
Prøve som nevnt i MARPOL vedlegg VI regel 18 nr. 8.1 jf. § 12 kreves ikke av marin gassolje som er solgt i Norge til skip som går i innenriks fart.
🔗Del paragraf§ 16.Opphevet
§ 17.Forbud mot bruk av organiske tinnforbindelser på skip og flyttbare innretninger
EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 56p (forordning (EF) nr. 782/2003 som endret ved forordning (EF) nr. 536/2008) om forbud mot organiske tinnforbindelser på skip gjelder som forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Fra 1. januar 2023 er det ikke tillatt å påføre bunnstoffsystem som inneholder stoffet cybutryn (CAS-nr. 28159-98-0).
Skip med bunnstoffsystem som inneholder cybutryn skal enten fjerne bunnstoffsystemet eller påføre en barriere som forhindrer utvasking fra underliggende bunnstoffsystem ved første planlagte fornyelse av bunnstoffsystemet etter 1. januar 2023, men ikke senere enn 60 måneder etter at bunnstoffsystemet først ble påført.
Etter godkjenning av vedkommende kyststat, gjelder ikke kravene etter tredje ledd for skip i utenriksfart med bruttotonnasje under 400.
Flyttbare innretninger med bunnstoffsystem som inneholder cybutryn skal enten fjerne bunnstoffsystemet eller påføre en barriere som forhindrer utvasking fra underliggende bunnstoffsystem ved første planlagte tørrdokk etter 1. januar 2023.
§ 18.Internasjonale sertifikater
Skip og flyttbare innretninger med fartsområde «stor kystfart», «bankfiske I» eller større skal ha relevante sertifikater angitt i § 4, § 7, § 9 og § 12.
§ 19.Polarkoden del II-A
MEPC.264(68) om et internasjonalt regelverk for skip som opererer i polare farvann (polarkoden) del II-A, og de miljørelaterte bestemmelsene i innledningen, gjelder som forskrift.
Skip av kategori A bygget før 1. januar 2017 som ikke kan tilfredsstille kravene i polarkoden del II-A nr. 1.1.1 for olje eller oljeholdige blandinger fra maskinrom, og som opererer i arktiske farvann i mer enn 30 dager sammenhengende, skal oppfylle disse kravene senest ved første mellomliggende tilsyn eller første fornyelsestilsyn, dersom dette kommer først, etter 1. januar 2018. Frem til denne datoen skal disse skipene tilfredsstille utslippskravene i MARPOL vedlegg I regel 15.3.
§ 20.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 1. juli 2012.
Fra samme tidspunkt oppheves:
§ 21.Endringer i andre forskrifter
Fra den tid forskriften trer i kraft gjøres følgende endringer i andre forskrifter:
Vedlegg 1. Material safety data sheets (MSDS) to be supplied to a ship prior to the loading of MARPOL Annex I type oil as cargo in bulk
– The name of the substances.
– Trade name of the substances.
– Description on Bill of Lading (B/L), Bunker Delivery Note or other shipping document.
– Other means of identification.
– Supplier's details (including name, address, telephone number, etc.).
– Emergency telephone number.
– Other hazards which do not result in classification (e.g., hydrogen sulphide) or are not covered by the GHS. See Guidelines in annex 2.
– Impurities and stabilizing additives which are themselves classified and which contribute to the classification of the substances.
– The chemical identity and concentration or concentration ranges of all ingredients which are hazardous within the meaning of GHS and are present above their cut-off levels. Cut-off level for reproductive toxicity, carcinogenicity and category 1 mutagenicity is 0.1 %. Cut-off level for all other hazard classes is 1 %. See Guidelines in annex 2.
– Most important symptoms/effects, acute and delayed.
– Indication of immediate medical attention and special treatment, if necessary.
– Specific hazards arising from the chemical (e.g., nature of any hazardous combustion products).
– Special protective equipment and precautions for fire-fighters.
– Environmental precautions.
– Methods and materials for containment and clean-up.
– Conditions for safe storage, including any incompatibilities.
– Appropriate technical precautions.
– Individual protection measures, such as personal protective equipment.
– Possibility of hazardous reactions.
– Conditions to avoid (e.g., static discharge).
– Information on the likely routes of exposure (inhalation, ingestion, skin and eye contact);
– Symptoms related to the physical, chemical and toxicological characteristics;
– Delayed and immediate effects and also chronic effects from short- and long-term exposure.
– Numerical measures of toxicity (such as acute toxicity estimates).
– See Guidelines in annex 2.
– Persistence and degradability
– Bioaccumulation potential
– Mobility in soil
– Other adverse effects
– See Guidelines in Annex 2.
– UN Proper shipping name, where applicable
– Transport Hazard class(es), where applicable
– Special precautions which a user needs to be aware of or needs to comply with in connection with transport (e.g., heating and carriage temperatures)
– Note that this product is being carried under the scope of MARPOL Annex I.
– Date of issue
– Issuing source.
Forordninger
Konsolidert forordning (EF) nr. 417/2002
For å lese konsolidert forordning (EF) nr. 417/2002 se her:
Konsolidert forordning (EF) nr. 782/2003
For å lese konsolidert forordning (EF) nr. 782/2003 se her:
Polarkoden del II
For å lese Polarkoden del II se her:
MARPOL
MARPOL vedlegg I
For å lese MARPOL vedlegg I se her:
MARPOL vedlegg II
For å lese MARPOL vedlegg II se her:
MARPOL vedlegg III
For å lese MARPOL vedlegg III se her:
MARPOL vedlegg IV
For å lese MARPOL vedlegg IV se her:
MARPOL vedlegg V
For å lese MARPOL vedlegg V se her:
MARPOL vedlegg VI
For å lese MARPOL vedlegg VI se her: