Trenger du brukerveiledning?
Få svar på ofte stilte spørsmål her (FAQ)
Lovdata kan dessverre ikke svare på spørsmål angående juridiske problemer. Lovdata kan heller ikke bidra med å tolke regelverket eller finne frem til rettsregler som passer i et bestemt tilfelle. Kontakt den offentlige etaten spørsmålet gjelder, eventuelt advokat eller rettshjelper hvis du har behov for slik bistand.
Fant du ikke det du lette etter?
Send en e-post til support@lovdata.no
Forskrift om klagerett for den som har sitt arbeid på skip
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 19. august 2013 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2 annet ledd, § 6 og § 71a, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590 og delegeringsvedtak 19. august 2013 nr. 1002 og lov 21. juni 2013 nr. 102 om stillingsvern mv. for arbeidstakere på skip (skipsarbeidsloven) § 2-4 og § 9-7, jf. delegeringsvedtak 3. juli 2013 nr. 974.
Endret ved forskrift 22 des 2014 nr. 1893.
Rettelser: 19.01.2018 (§ 5 første ledd bokstav c).
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder for den som har sitt arbeid på norsk skip.
🔗Del paragraf§ 2.Klagerett
Den som har sitt arbeid om bord har rett til å klage på forhold om skipstjenesten og arbeidsforholdet for øvrig.
🔗Del paragraf§ 3.Klagesaksgangen
Klagen skal som hovedregel rettes til nærmeste overordnede, men klagen kan rettes direkte til skipsfører eller rederiet.
Dersom arbeidsgiver er en annen enn rederiet, kan klagen også rettes direkte til arbeidsgiveren. Arbeidsgiveren skal sende kopi av mottatt klage til rederiet.
Mottakeren av klagen skal søke å få saken løst så raskt som mulig.
Dersom klagen først er mottatt av nærmeste leder uten at denne har kunnet løse saken, kan den som har fremsatt klagen kreve at saken blir henvist til skipsføreren.
Dersom en klagesak ikke kan løses om bord, skal den som sist har mottatt klagen henvise saken til rederiet.
Rederiet skal sørge for at klagen og klageavgjørelsen nedtegnes i en rapport, og at klageren gis et eksemplar av rapporten.
Dersom klageren finner det nødvendig, kan klagen rettes direkte til Sjøfartsdirektoratet. En klage kan også rettes direkte til den Sjøfartsdirektoratet bemyndiger i forbindelse med en pågående inspeksjon som utføres av den som er bemyndiget.
🔗Del paragraf§ 4.Klageprosedyrer
Rederiet skal etablere prosedyrer for det enkelte skip som tar hensyn til kravene i forskriften her.
Prosedyrene skal sikre at klageren ikke blir utsatt for gjengjeldelse for å ha fremsatt klagen.
For å sikre en effektiv og rask behandling skal prosedyrene legge til rette for at klager kan løses på lavest mulig nivå. Det skal fremgå av prosedyrene hva som regnes som lavest mulig nivå for de ulike faggruppene om bord.
Prosedyrene skal sikre at den som har sitt arbeid om bord gis rett til å være ledsaget eller representert i klageprosessen.
Det skal oppnevnes en eller flere kontaktpersoner på det enkelte skip som på fortrolig grunnlag kan gi nøytrale råd om klageadgangen, og som kan delta i eventuelle møter eller undersøkelser i forbindelse med behandlingen av klagen. Klageren kan også velge å la seg representere av en annen person som har sitt arbeid om bord.
Prosedyrene skal inneholde Sjøfartsdirektoratets kontaktinformasjon og navn på kontaktpersonen eller kontaktpersonene som er oppnevnt etter femte ledd. Dersom det er personer som har sitt arbeid om bord med et annet bostedsland enn Norge, skal prosedyrene også inneholde kontaktinformasjonen til vedkommende sjøfartsmyndigheter. Informasjon om kontaktpersoner og andre sjøfartsmyndigheter enn Sjøfartsdirektoratet kan inntas i prosedyren eller i et vedlegg til prosedyren.
Den som har sitt arbeid om bord skal gis et eksemplar av prosedyrene, med eventuelle vedlegg, som gjelder for skipet.
🔗Del paragraf§ 5.Rett for den som har sitt arbeid om bord til å kreve tilsyn
§ 6.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 20. august 2013.