ISPS - maritim sikring

  • Publisert: 08.04.2016

Sjøfartsdirektoratet er ansvarlig for ISPS på norskregistrerte skip. Denne siden inneholder informasjon om sikkerhetsnivå for norske skip til hjelp for rederi og sjøfolk.

Sikringsnivå for norske skip

Informasjonen på denne siden inneholder Sjøfartsdirektoratets instruks til skip med norsk flagg vedrørende høyning av sikringsnivået fra 1 til 2 eller 3, samt anbefalinger om å iverksette tiltak om bord på skipet i enkelte andre områder. De offisielle brevene med instruksjoner om høyning av sikringsnivået i de enkelte områder ligger tilgjengelig som referanse på denne siden.

Sjøfartsdirektoratet krever norsk flaggede skip opp på sikringsnivå 2 i følgende definerte områder:

Øst Afrika:

Fra Suez i nord til S05* og med en østlig begrensning på E065*. Som avmerket i bilde 1 nedenfor.

Vest Afrika:

Farvannet utenfor Togo, Benin og Nigeria. Som avmerket i bilde 2 nedenfor.

Anbefaling om å iverksette tiltak for sikringsnivå 2 fra skipets SSP

Sjøfartsdirektoratet anbefaler at det vurderes å implementere tiltak fra SSP i områdene som er avmerket som områder der dette skal vurderes i bilde 2 nedenfor.

 Sikkerhetsnivå 2 Øst-Afrika

Sikkerhetsnivå 2 Vest-Afrika

ISPS sertifikat

ISPS koden ble vedtatt under høstsesjonen i MSC i 2002 (IMO) med implementeringsdato 1. juli 2004. ISPS koden er gjort gjeldende for alle EU og EØS land gjennom EC 725/2004 (EU regelverk) og nasjonalt gjennom vår egen forskrift 972/2004 (sikkerhetsforskriften).

Følgende skip skal i henhold til nasjonal forskrift inneha et ISSC sertifikat (utfyllende definisjoner og eventuelle unntak finnes beskrevet i sikkerhetsforskriften):

  • Passasjerskip, også hurtiggående passasjerfartøy, som er sertifisert for internasjonal fart, samt passasjerskip sertifisert for passasjerskipsklasse A.

  • Lasteskip, også hurtiggående lastefartøy, med bruttotonnasje på 500 og over, som er sertifisert for internasjonal fart.

  • Flyttbare boreinnretninger.

    Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet noen veiledninger der flaggets fortolkninger innenfor visse områder klart kommer frem. Disse er publisert nedenfor under «Veiledninger».

    Tilgangen til ISPS informasjonen om bord på skip er begrenset. Sjøfartsdirektoratet er å anse som «eiere» av norsk flaggede skips sikringsplaner (SSP). Representanter fra Sjøfartsdirektoratet som skal ha tilgang til ISPS relatert informasjon vil ha en påtegnelse med ISPS control og/eller Duly Authorized på sine offisielle ID-kort, som vist på illustrasjonen under. At ID-kortet fortsatt er gyldig kan verifiseres ved å ringe Sjøfartsdirektoratets sentralbord/beredskapstelefonnummer.

    ISPS koden krever at et skip skal operere i samsvar med kravene nedfelt i koden. I de tilfeller der en verifikasjon påviser at det finnes avvik i systemet, må det iverksettes tiltak som sikrer at skipet overholder kravene nedfelt i koden før skipet kan tillates å seile igjen.

ISSC-sertifisering

Skip som får utstedt ISSC fra RSO/klasseinstitusjon forholder seg til de retningslinjer som gis fra dem. Skip som skal ha utstedt ISSC fra Sjøfartsdirektoratet forholder seg til beskrivelsen av prosessen under.

Sjøfartsdirektoratet godtar også elektronisk SSP. Originalt godkjennelsesbrev og eventuelle vedlegg til dette vil da stemples og signeres godkjent, og må oppbevares sammen med den elektroniske kopien.

Sertifiseringsprosessen

  1. Skipet sårbarhetsvurdering og sikringsplan: Selskapet utarbeider en sårbarhetsvurdering (SSA) og sikringsplan (SSP) i henhold til gjeldende nasjonale og internasjonale krav (SOLAS, ISPS, EC725/2004 og FOR972/2004).
  2. Begjæring: CSO begjærer et midlertidig ISSC for skipet senest tre måneder før ønsket dato for verifikasjonen. Sammen med begjæringen skal følgende sendes inn av CSO: SSA og SSP for dokumentgjennomgang, samt bekreftelse på at disse er utarbeidet i henhold til gjeldende krav, og at de er under implementering om bord.
  3. Verifikasjon om bord: Sjøfartsdirektoratet sender en bekreftelse på at det er mottatt en kopi av SSA og SSP for dokumentgjennomgang. Det arrangeres med en revisjonsleder som kan utføre en midlertidig verifikasjon om bord på skipet. Om alt er funnet til å tilfredsstille kravene for det midlertidige sertifikatet, utstedes et midlertidig ISSC med gyldighet på maks 6 måneder. Sertifikatets gyldighet kan ikke forlenges.
  4. Dokumentgjennomgang: Sjøfartsdirektoratet gjennomfører en full dokumentgjennomgang av innsendt dokumentasjon. Verifiseres opp mot gjeldende krav. SSP må være godkjent før det kan arrangeres med en førstegangsverifikasjon om bord. Når SSP er godkjent, returneres denne stemplet og signert som godkjent.
  5. Førstegangsverifikasjon: Sjøfartsdirektoratet arrangerer med en revisjonsleder som utfører en førstegangsrevisjon om bord på skipet. Om alt er funnet til å tilfredsstille kravene utstedes det et fulltids ISSC med gyldighet på maks 5 år.
  6. Mellomliggende verifikasjon: Slike verifikasjoner skal utføres mellom kalenderår to og tre for sertifikatets gyldighetsdato.
  7. Tilleggsverifikasjoner: Kan utføres av Sjøfartsdirektoratet ved behov
  8. Fornyelsesverifikasjon
    • Utført inntil 3 måneder før utløpet av ISSC vil man få ny utløpsdato på sertifikatet som er lik gammel utløpsdato pluss fem år
    • Utført mer enn 3 måneder før utløpet av ISSC vil man få ny utløpsdato på sertifikatet som er lik dato for verifikasjonen pluss fem år
  9. Tilbakelevering av sertifikatet: Sertifikatet skal leveres tilbake til Sjøfartsdirektoratet i de tilfeller der:
    • Det ikke er avholdt verifikasjoner som beskrevet i ISPS kodens A19.1.1, eller sertifikatet ikke er attestert som beskrevet i Q19.1.1.3 og/eller 19.3.7.1
    • Når et annet selskap overtar driften av skipet
    • Når skipet skifter flagg

RSO – anerkjent klasseinstitusjon

Sjøfartsdirektoratet har valgt å utpeke de anerkjente klasseinstitusjonene (gjennom en egen klasseavtale) til å utføre jobben om bord på de norsk flaggede fartøyene som RSO på vegne av myndighetene. Dette betyr at de anerkjente klasseinstitusjonene er delegert myndighet til å godkjenne skipenes sikringsplaner (SSP) samt utstede International Ship Security Certificate (ISSC) på vegne av Sjøfartsdirektoratet.

Skip som har ISSC utstedt av en RSO, skal hovedsakelig forholde seg til denne i alle spørsmål direkte relatert til dette sertifikatet eller ISPS koden.

SSA og SSP

Skipets sårbarhetsvurdering (SSA) og sikringsplan (SSP).

Kravet til innhold i SSA og SSP er beskrevet i ISPS koden, EU regelverk og nasjonalt regelverk. På grunn av internasjonale forpliktelser, setter det nasjonale regelverket (sikkerhetsforskriften) krav til at enkelte deler av ISPS kodens del B skal være obligatoriske for norsk flaggede skip.

SSP skal være tilgjengelig om bord på det språket som er definert som skipets arbeidsspråk. I de tilfeller der arbeidsspråket er definert til et annet språk enn engelsk, så må det også finnes en oversettelse av SSP til engelsk (sikkerhetsforskriften §12).

Sjøfartsdirektoratet har i sikkerhetsforskriften definert hvilke korrigeringer og/eller oppdateringer som kan utføres i SSP, uten at det skal innhentes ny godkjenning av planen. Endringer utført i SSP verifiseres av Sjøfartsdirektoratet ved mellomliggende eller fornyelsesverifikasjonene.

Personlige sertifikater

Det er tre nivåer av ferdighetssertifikater knyttet til ISPS:

  1. Ferdighetssertifikat som sikringsoffiser (SSO)
  2. Ferdighetssertifikat for sjøfolk med særlige sikringsplikter
  3. Ferdighetssertifikat i sikringsbevissthet

Fra 01. juli 2013 ble det et krav til at SSO må ha et eget ferdighetssertifikat for sikringsoffiserer.

Utstedelse av ferdighetssertifikater håndteres av sikkerhetssentrene.

Tilsyn/inspeksjon

Innenfor fagfeltet maritim sikring er det en del forskjellige tilsyn og inspeksjoner Sjøfartsdirektoratet kan utføre. De vanligste av disse er forklart under.

Uanmeldt ISPS tilsyn

Uanmeldte tilsyn om bord på norsk flaggede skip med ISSC for å verifisere samsvar med kodens krav.

Utvidet ISPS inspeksjon

Inspeksjon utført om bord på fremmed flagget skip på vei til, eller i, norsk havn. Utføres av en «Duly Authorized Officer» ved mistanke om at et skip ikke opererer i samsvar med ISPS kodens krav.

Vertikal- og horisontalrevisjon av klasseselskapene

Det utføres revisjoner av klasseselskapene for å overvåke og verifisere at disse utfører de delegerte oppgavene i samsvar med beskrivelsene. Slike revisjoner er understøttet av uanmeldte tilsyn om bord på fartøyer.

Verifikasjon

Midlertidig-, førstegangs-, mellomliggende-, fornyelses- og tilleggs-verifikasjoner utføres på skip som har ISSC utstedt direkte fra Sjøfartsdirektoratet.

ISPS anløpsmeldinger

ISPS anløpsmeldinger for ankomst til en norsk havn rapporteres gjennom Safe Sea Net Norway (SSN), www.shiprep.no

Dokumentasjon

Dokumentasjon som nevnt i ISPS kodens A10.1 skal oppbevares om bord for de siste 3 år og minst for de siste 10 havneanløp.

All dokumentasjon skal være skrevet på fartøyets arbeidsspråk, hvis dette ikke er engelsk, skal det i tillegg finnes en oversettelse til engelsk om bord.

Sikkerhetsdeklarasjon (DoS)

DoS skal fylles ut og være en del av skipets dokumentasjon i følgende tilfeller:

  • Skipet opererer på et høyere sikringsnivå en havnen/skipet de samhandler med.

  • Det har vært en relevant trussel eller hendelse som har angått sikkerheten til skip/havneanlegg.

  • Skipet er ved en terminal som ikke har en godkjent sikringsplan.

Veiledninger

Sikringsnivå

20150301 MARSEC Security Level instructions Norwegian flagged vessels

20140729 Security level 1 area Norway.pdf

Veiledninger

IMO-GUIDANCE - Prepare for and Recover from an Attack.pdf

IMO-GUIDANCE - USE OF PRIVATELY CONTRACTED ARMED SECURITY PERSONNEL.pdf

Provisional guidelines – use of armed guards on board Norwegian ships.pdf

Veiledning Bruk av Væpnede Vakter. 01072011.pdf

Kontaktinformasjon / ansvar

kontaktinformasjon.pdf

ISPS_ansvarstabell rev.pdf

Til toppen