Høring

Forslaget til forskriftsendring var på alminnelig høring i tre uker med høringsfrist 14. februar i år. Det var nødvendig med kort høringsfrist av hensyn til Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. Endringen får først og fremst virkning for Sjøfartsdirektoratet, og vi fikk ikke inn noen merknader til forslaget.

Nærmere om regelverket

Gjennomføringsforordning (EU) nr. 2016/462, som endrer forordning (EF) 324/2008 av 9. april 2008 om fastleggelse av reviderte prosedyrer for Kommisjonens inspeksjoner innenfor maritim sikring, er tatt inn i EØS avtalen vedlegg XIII nr. 56r.

Forordning 324/2008 er gjennomført i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift 22. juni 2004 nr. 972 om sikkerhet, pirat- og terrorberedskapstiltak og bruk av maktmidler om bord på skip og flyttbare boreinnretninger (Sikkerhetsforskriften) § 6 andre ledd. Endringsforskriften inkorporerer EU Kommisjonens gjennomføringsforordning 2016/462 i vår nasjonale lovgivning.

Gjennomføringsforordning 2016/462 gjør en del presiseringer og endringer i forholdet mellom Kommisjonen/ESA og EU/EØS-statene ved inspeksjoner på området for maritim sikring og terrorberedskap. Det er likevel utelukkende forholdet mellom myndigheter som reguleres, og private rettssubjekter blir bare indirekte berørt av disse reglene ved at slike inspeksjoner vil foregå om bord i skip eller i havneanlegg. Formålet med endringene er å styrke Kommisjonens prosedyrer for gjennomføring av inspeksjoner av de nasjonale kvalitetssystemene, prosedyrene og strukturene for maritim sikring og terrorberedskap.

Økonomiske og administrative konsekvenser av forslaget

Endringene får ingen direkte økonomiske konsekvenser for den maritime næringen eller andre private rettssubjekter. Når det gjelder administrative konsekvenser er det slik at regimet med inspeksjoner fra ESA innenfor maritim sikring har eksistert siden 2008. Denne gjennomføringsforordningen presiserer, justerer og endrer enkelte sider ved disse inspeksjonene, men antas ikke i seg selv å medføre vesentlige administrative konsekvenser utover det Sjøfartsdirektoratet og Kystverket allerede erfarer med gjeldende ordning.

Vedlegg