Verktøylinje
Forskrift om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om bygging mv av hurtiggående fartøy
-
Kapittel 1. Generelle bestemmelser (§§ 1 - 4)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
- § 3. (Opphevet)
- § 4. Fravik
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip.
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 5. januar 1998 med hjemmel i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.
Tilføyd hjemmel: Hjemmel er endret til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2, § 6, § 9, § 11, § 13, § 19, § 20, § 21, § 22, § 28a, § 29, § 30, § 43 og § 47, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590 og delegeringsvedtak 19. august 2013 nr. 1002.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 56f (direktiv 2009/45/EF endret ved direktiv 2010/36/EU), nr. 56cb (direktiv 2003/25/EF endret ved direktiv 2005/12/EF), nr. 56ca (direktiv 1999/35/EF endret ved direktiv 2002/84/EF) og vedlegg II kap. XIX nr. 1 (direktiv 98/34/EF).
Endret ved forskrifter 29 des 1998 nr. 1465, 28 mars 2000 nr. 307, 22 des 2000 nr. 1575, 20 mars 2001 nr. 375, 4 juni 2002 nr. 618 (forskriften kunngjort i sin helhet), 30 juni 2003 nr. 936, 1 juni 2004 nr. 816, 2 des 2004 nr. 1560, 18 okt 2004 nr. 1377, 10 mars 2006 nr. 336, 2 jan 2006 nr. 1714, 29 juni 2007 nr. 1006, 26 nov 2008 nr. 1260, 14 feb 2012 nr. 236, 19 aug 2013 nr. 1036, 20 des 2017 nr. 2379, 19 des 2019 nr. 2000 (i kraft 1 jan 2020), 15 sep 2021 nr. 3116 (i kraft 19 sep 2021), 24 jan 2022 nr. 118, 27 mars 2023 nr. 459, 19 des 2023 nr. 2200 (i kraft 1 jan 2024).
Rettelser: 08.04.2010 (EØS-henvisning), 30.01.2018 (§ 9), 20.10.2021 (tilføyd Norsk ikke-autorativ oversettelse av MSC.1 Circ.735).
Kapittel 1. Generelle bestemmelser
§ 1.Virkeområde
skal bygges, utrustes og drives i henhold til HSC2000-koden.
og kan bare skje etter konkret vurdering av sikkerheten ut fra for eksempel fartøyets generelle byggetekniske utførelse, utstyr, arrangement og tilstand.
§ 2.Definisjoner
I denne forskriften betyr:
Disse klasseinstitusjonene er også godkjente av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for kontroll av elektriske anlegg.
For øvrig gjelder de definisjoner som er inntatt i Sjøsikkerhetskonvensjonens kapittel X og koden for hurtiggående fartøy.
§ 3.(Opphevet)
§ 4.Fravik
I enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike forskriftens krav. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig, og fraviket må være sikkerhetsmessig forsvarlig. Fravik må ikke være i strid med internasjonal overenskomst Norge har sluttet seg til.
🔗Del paragrafKapittel 2. Internasjonale krav
§ 5.Konvensjoner
Koden for hurtiggående fartøy, jf. Sjøsikkerhetskonvensjonens kapittel X, skal følges med de unntak, tillegg og spesielle krav som følger av kapittel 6 i denne forskriften.
🔗Del paragraf§ 6.Resolusjoner
§ 7.EØS-avtalen
EØS-avtalens vedlegg XIII (direktiv 94/57/EF og direktiv 97/58/EF) om felles regler og standarder for organisasjoner som skal inspisere og besikte skip og for sjøfartsmyndighetenes virksomhet i den forbindelse, gjelder som forskrift med de endringer og tillegg som følger av protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
🔗Del paragraf§ 7A.Signifikante bølgehøyder
De signifikante bølgehøydene (hs ) skal brukes til å bestemme vannivået på bildekket ved anvendelse av de særlige stabilitetskravene i § 8. Tallene for signifikante bølgehøyder må ikke overskrides med en sannsynlighet på mer enn 10% på årlig basis.
§ 8.Spesielle stabilitetskrav for hurtiggående roro-passasjerfartøy i rutetrafikk i utenriksfart eller i innenriksfart i områder som er omfattet av klasse A1
på følgende måte:
0,5 m dersom gjenværende fribord (fr ) er 0,3 m eller mindre,
0,0 m dersom gjenværende fribord (fr ) er 2,0 m eller mer, og
mellomliggende verdier fastsettes ved lineær interpolasjon, dersom gjenværende fribord (fr ) er 0,3 m eller mer, men mindre enn 2,0 m,
der gjenværende fribord (fr ) er den minste avstand mellom det skadde roro-dekket og den endelige vannlinjen på skadestedet i det skadetilfellet som vurderes, uten at det tas hensyn til virkningen av vannmengden som antas å ha samlet seg på det skadde roro-dekket.
forutsatt at følgende vilkår er oppfylt:
Bh = 8hw
der
Bh er høyden på skottet
og hw er vannivået.
Skottets minstehøyde skal i alle tilfeller ikke være mindre enn 2,2 meter. Når det dreier seg om skip med hengedekk, skal imidlertid skottets minstehøyde ikke være mindre enn avstanden til undersiden av hengedekket når dette er i senket stilling.
der A er det totale område med lenseporter på hver side av dekket i m2, og l er lengden av rommet i m.
§ 8B.Sesongbestemt og tidsbegrenset rutetrafikk
§ 8C.Havområder
Kapittel 3. Godkjenning av utstyr
§ 9.Godkjenning av utstyr
Kapittel 4. Meldinger, dokumentasjon og kontroll
§ 10.Meldeplikt
§ 11.Tegninger og annen dokumentasjon
§ 12.Byggetilsyn
§ 13.Byggekrav
§ 14.Klassifiserte hurtiggående fartøy
§ 15.Uklassifiserte hurtiggående fartøy
Kapittel 5. Besiktelse for utstedelse av sikkerhetssertifikat og operasjonstillatelse og besiktelse av elektriske anlegg
§ 16.Begjæring om besiktelse for påbudte sertifikater
§ 17.Generelle bestemmelser om gjennomføring av besiktelsene
§ 18.Besiktelse av elektriske anlegg
§ 19.Sikkerhetssertifikat for hurtiggående fartøy
§ 20.Operasjonstillatelse for hurtiggående fartøy
Kapittel 6. Tekniske og utstyrsmessige krav
§ 21.Redningsredskaper og redningsmidler
§ 22.Nødbelysning i passasjerinnredningen
Alle eksisterende hurtiggående passasjerfartøy skal være utstyrt med nødbelysning i passasjerinnredningen som minst oppfyller kravene i kodens kapittel 12 nr. 12.7.9.1 og 12.7.9.2. Nødbelysningen skal de første 30 minuttene kunne virke med en lysstyrke i passasjerinnredningen som er tilstrekkelig for lesing av nødinstrukser og håndtering av redningsvester.
§ 23.Kompassutrustning
Hurtiggående fartøy skal i tillegg til magnetkompasset som bestemt i kodens kapittel 13 nr. 13.2.1 være utstyrt med et kompass som minst tilfredsstiller kravene i IMO Res. A.694 (17)«General requirements for shipborne radio equipment forming part of the GMDSS and for electronic Navigational Aids» og IMO Res. A.821(19) «Performance standards forgyro-compasses for high speed craft».
§ 24.Farts- og distansemåleranlegg
§ 25.Dybdemåleranlegg
Anlegget skal tilfredsstille kravene i IMO Res. A.694(17), «General requirements for shipborne radio equipment forming part of the GMDSS and for electronic Navigational Aids».
§ 26.Radaranlegg
Hurtiggående fartøy som i henhold til sikkerhetssertifikatet kan føre mer enn 100 passasjerer, skal være utstyrt med minst to radaranlegg. I tillegg gjelder følgende:
§ 27.Svingehastighets- og rorvinkelindikator
Kodens kapittel 13 nr. 13.7.1 gjelder ikke for hurtiggående fartøy i innenriks fart med lengde mindre enn 80 m.
§ 28.Automatiske styrehjelpemidler (selvstyreanlegg)
Hvis automatiske styrehjelpemidler er installert, skal de minst tilfredsstille IMO Res. A.822(19) «Performance standards for automatic steering aids (automatic pilots) for high speed craft».
§ 29.Kart og nautiske publikasjoner
På alle hurtiggående fartøy skal det være nødvendige og oppdaterte kart og nautiske publikasjoner mv. for det aktuelle operasjonsområdet.
§ 30.Kikkert, barometer og termometer
Alle hurtiggående fartøy skal være utstyrt med kikkert, barometer og termometer.
§ 31.Radiokommunikasjon
Kodens kapittel 14 nr. 14.7.1.5 (NAVTEX) og nr. 14.7.1.6 (satellitt fri-flyt nødpeilesender) gjelder ikke for hurtiggående fartøy med operasjonsområde hvor åpne havstrekninger på over 5 nautiske mil ikke passeres.
§ 32.Megafon
§ 33.Sikkerhetskrav for bevegelseshemmede personer
Fartøyet skal være konstruert og utstyrt slik at bevegelseshemmede personer kan stige om bord og gå i land på en enkel og sikker måte, og forflytte seg mellom dekkene, enten på egen hånd eller ved hjelp av ramper eller heiser. Det skal settes opp anvisninger til slike adgangsfasiliteter ved alle innganger og andre hensiktsmessige steder om bord på hele fartøyet.
Skilt som finnes om bord på fartøyet til hjelp for passasjerene, skal være tilgjengelige og lette å lese for bevegelseshemmede personer (herunder personer med sensoriske funksjonshemninger), og være strategisk plassert.
Fartøyet skal være utstyrt med midler om bord til å kommunisere meldinger visuelt og verbalt, f.eks. om forsinkelser, ruteendringer og tjenester om bord, til personer med ulike former for bevegelseshemninger.
Alarmsystem og -knapper må være utformet slik at de lett kan nås av og varsle alle bevegelseshemmede personer, herunder personer med sensoriske svekkelser og personer med lærevansker.
Håndlister, korridorer og ganger, døråpninger og dører skal være tilgjengelige for rullestolbrukere. Heiser, bildekk, passasjersalonger, innredning og toaletter skal være konstruert slik at de på en rimelig måte og i rimelig omfang er tilgjengelige for bevegelseshemmede personer.
§ 34.Vinduer i styrehus
§ 35.Beredskapsplaner
Kapittel 7. Operasjonskrav, manøvrering mv.
§ 36.Operasjonskrav
Rederiet skal utpeke en koordinerende assessor som er kvalifisert i henhold til forskrift 22. desember 2011 nr. 1523 om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk (kvalifikasjonsforskriften) § 13.
Rederiets opplæringsprogram skal spesifisere opplæringens varighet og innhold, slik at kandidaten, i tillegg til å tilegne seg kunnskap, har opparbeidet praktiske ferdigheter til å fylle sine oppgaver så vel i normalsituasjon som i nødsituasjon før tiltredelse i stilling om bord. Relevante deler av opplæringen skal foregå når fartøyet er underveis slik at kandidaten blir kjent med alle aktuelle havner og hele operasjonsområdet under dag- og nattseilas med aktuelt fartøy.
Rederiet skal forvisse seg om at enhver besetningsmedlem innehar de her spesifiserte kompetansenivå før vedkommende tiltrer i stilling.
Bedømmelse av kompetansenivå skal bestå av en praktisk og en skriftlig del. Kandidaten skal også ved praktisk bruk vise tilfredsstillende ferdigheter i bruk av instrumenter, utstyr og tekniske hjelpemidler som inngår i arbeidsoppgavene.
Relevante deler av utsjekken skal foregå når fartøyet er underveis og bestå av minst én ankomst og én avgang i alle aktuelle havner og seilas i hele operasjonsområdet under dag- og nattseilas med aktuelt fartøy.
Den fartøysrelaterte utsjekken skal bedømmes av sertifisert assessor, jf. kvalifikasjonsforskriften § 13. Den fartøysrelaterte opplæring skal minst tilfredsstille fartøyets operasjons-, opplærings-, vedlikeholds- og servicemanual.
Alle besetningsmedlemmer skal ha bestått og dokumentert utsjekk før de tiltrer i tjeneste om bord på et fartøy, eller i et nytt operasjonsområde. Ny utsjekk skal gjennomføres før tiltredelse etter opphold i tjenesten på et fartøy eller i en rute på over 6 måneder.
§ 37.Manøvrering, styringsdyktighet og ytelse
Kapittel 8. Avsluttende bestemmelser
§ 38.Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft 1. juli 1998.
Vedlegg 1. Signifikante bølgehøyder
Bestemmelsene i dette vedlegg er bindende i henhold til § 8 i forskrift av 5. januar 1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip.
Dette vedlegg oppgir de signifikante bølgehøydene (Hs) som skal brukes til å bestemme vannhøyden ved anvendelsen av den tekniske standarden i vedlegg 2.
Verdiene er angitt på et kart som presenterer de signifikante bølgehøydene, som ikke overskrides med en sannsynlighet på mer enn 10% på årlig basis i de forskjellige havområdene som dekkes av avtalen.
Kystområdene skal anses å ha signifikante bølgehøyder på mindre enn 1,5 m med mindre annet er angitt på kartet.
(Kart 1)
(Kart er utelatt.)1
Merknad:
Bølgehøydene oppgitt på dette kartet er de signifikante bølgehøydene (Hs) som ikke overskrides med en sannsynlighet på mer enn 10%, og som skal brukes for å bestemme vannhøyden.
(Kart 2)
(Kart er utelatt.)1
Merknad:
Bølgehøydene oppgitt på dette kartet er de signifikante bølgehøydene (Hs) som ikke overskrides med en sannsynlighet på mer enn 10%, og som skal brukes for å bestemme vannhøyden.
Vedlegg 2. Modellforsøksmetoden
Bestemmelsene i dette vedlegget er bindende, jf. § 8 sjette og femtende ledd i forskrift 5. januar 1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip.
Denne reviderte modellforsøksmetoden er en revisjon av metoden i tillegget til resolusjon 14 fra SOLAS-konferansen 1995. Siden ikrafttredelsen av Stockholm-avtalen er en rekke modellforsøk blitt utført i samsvar med den forsøksmetoden som gjaldt tidligere. I løpet av disse forsøkene er det identifisert en rekke mindre tilpasninger i framgangsmåtene. Denne nye modellforsøksmetoden er rettet mot å omfatte de nevnte nye mindre tilpasningene og sammen med de vedlagte retningslinjene utgjøre en mer robust framgangsmåte for vurderingen av overlevingsevnen til et skadet roro-passasjerskip i sjøgang. Ved de forsøk som er nevnt i § 8 sjette ledd, skal skipet kunne motstå en sjøgang som definert i nr. 4 nedenfor, når de verst tenkelige skadeforhold tas i betraktning.
Ytterligere krav:
Modellen skal anses som å overleve dersom den oppnår en stabil tilstand under de påfølgende forsøksseriene slik det kreves av nr. 4.3. Modellen skal anses for å ha kantret dersom det foreligger rullevinkler på mer enn 30° mot den vertikale aksen eller konstant (gjennomsnittlig) krengning på mer enn 20° for en lengre periode enn tre minutter i sanntid, selv om modellen oppnår en stabil tilstand.
Norsk ikke-autorativ oversettelse av MSC.1 Circ.735 – Retningslinjer for utforming og drift av nye passasjerskip for å imøtekomme behov hos eldre og personer med nedsatt funksjonsevne
GENERELL INFORMASJON FØR OMBORDSTIGNING
ATKOMST TIL TERMINALEN
ATKOMST TIL SKIPET
OPPSTILLING AV BILER
PARKERING OM BORD
HEIS
FELLESROM
KORRIDORER, DØRER OG REKKVERK
DEKK OG GULV
LUGARER
TOALETTER
TILDELING AV LUGARER
OPPLÆRING AV BESETNING
TILTAK FOR ALLERGIKERE
INFORMASJON
SERVICE