Verktøylinje
Forskrift om bygging og tilsyn av mindre lasteskip
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om bygging mv. av mindre lasteskip
-
Kapittel 1. Fellesbestemmelser (§§ 1 - 6)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Skip som brukes til forsknings- og opplæringsformål
- § 3. Krav for skip med byggekontrakt inngått før 1. januar 2015 og som er levert før 1. januar 2016
- § 4. Definisjoner
- § 5. Aksept av likeverdig regelverk i en annen EØS-stat
- § 6. Krav til vedlikehold
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om bygging og tilsyn av mindre lasteskip
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 19. desember 2014 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2 tredje ledd, § 6, § 9, § 11, § 12, § 13, § 21, § 41 tredje ledd, § 43 femte ledd, § 45 og § 47, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg II kap. XIX nr. 1 (direktiv 98/34/EF endret ved direktiv 98/48/EF).
Endret ved forskrifter 18 des 2015 nr. 1769, 20 des 2017 nr. 2379, 14 jan 2020 nr. 67 (i kraft 1 feb 2020), 24 jan 2022 nr. 118.
Rettelser: 27.01.2022 (tegnsetting i lister tilpasset universell utforming), 11.08.2023 (matematisk formel tilpasset universell utforming).
Kapittel 1. Fellesbestemmelser
§ 1.Virkeområde
§ 2.Skip som brukes til forsknings- og opplæringsformål
§ 3.Krav for skip med byggekontrakt inngått før 1. januar 2015 og som er levert før 1. januar 2016
eller av andre årsaker, etter en konkret vurdering av sikkerheten ut fra skipets generelle byggetekniske utførelse, utstyr, arrangement og tilstand.
🔗Del paragraf§ 4.Definisjoner
I denne forskriften betyr
§ 5.Aksept av likeverdig regelverk i en annen EØS-stat
Som alternativ til kapitlene 2 til 7 i denne forskriften kan et skip bygges etter et samlet og likeverdig regelverk i en annen EØS-stat. Sjøfartsdirektoratet skal ha akseptert regelverket som likeverdig før byggingen tar til. Tilsvarende gjelder ved innkjøp av skip fra en EØS-stat.
🔗Del paragraf§ 6.Krav til vedlikehold
Skipet og dets utstyr skal vedlikeholdes etter produsentens anbefalinger eller anerkjente metoder. Rederiet skal ha en plan for slikt vedlikehold.
🔗Del paragrafKapittel 2. Konstruksjon
§ 7.Krav til konstruksjon
skal være i samsvar med kravene til
i én standard eller ett regelverk.
§ 8.Krav til forsterkning av skroget
Områder på skroget som kan bli utsatt for økt belastning eller skade skal forsterkes. Områder som ikke kan forsterkes skal ha en indre vanntett barriere som hindrer videre fylling av skipet ved en eventuell skade.
🔗Del paragraf§ 9.Krav til isforsterkning
§ 10.Krav til produksjonsforhold for skip bygget av støpte materialer
Produksjonsforholdene for skip som helt eller delvis bygges av glassfiberarmert polyester eller andre støpte materialer, skal være i samsvar med regler om produksjonsforhold fra et anerkjent klassifikasjonsselskap, eller Nordisk Båt Standard for Yrkesbåter under 15 meter 1990 Y 26, for skip som blir bygget etter denne standarden.
🔗Del paragraf§ 11.Krav til anker- og fortøyningsutstyr
§ 12.Krav til fundamentering av løfteutstyr for redningsredskaper
Fundament til davit, kran og annet løfteutstyr for redningsredskaper skal være dimensjonert med en sikkerhetsfaktor på 4,5 mot materialets bruddstyrke.
🔗Del paragraf§ 13.Krav til slepevinsj eller slepekrok ved sleping i liten kystfart eller mindre
§ 14.Krav til slepeutstyr ved mindre slep i fartsområde 1 og 2
§ 15.Krav til hekkrull, vinsj, lukkede styrepinner, haikjeft og sikker sone ved ankerhåndtering i liten kystfart eller mindre
§ 16.Krav til nødutløsning ved sleping eller ankerhåndtering i fartsområde liten kystfart eller mindre
§ 17.Krav til automatisk akustisk alarm i fartsområde liten kystfart eller mindre
Skip i fartsområde liten kystfart eller mindre med haikjeft eller lukkede styrepinner skal ha automatisk akustisk alarm på arbeidsdekk. Alarmen skal tre i funksjon når utstyret settes i bevegelse.
🔗Del paragraf§ 18.Krav til dimensjonering mv. av utstyr og arrangement ved sleping eller ankerhåndtering i fartsområde liten kystfart eller mindre
§ 19.Krav til oppbevaring av dokumentasjon om bord
Sertifikater for løst utstyr og dokumentasjonen for slepearrangementet og ankerhåndteringsarrangementet skal oppbevares om bord.
🔗Del paragraf§ 20.Krav til utstyr og arrangement ved sleping eller ankerhåndtering i fartsområde stor kystfart eller større
Skip som sleper eller utfører ankerhåndtering i fartsområde stor kystfart eller større skal oppfylle kravene i forskrift 1. juli 2014 nr. 1072 om bygging av skip § 12, § 13, § 14 og § 16.
🔗Del paragraf§ 21.Krav til vanntett inndeling på lukket skip
§ 22.Krav for åpninger i vanntette skott på lukket skip
§ 23.Krav for åpninger i kollisjonsskott på lukket skip
Kollisjonsskott under fribordsdekk på lukket skip skal ikke ha åpninger eller gjennomføringer. Når det er plassert tank for væske foran kollisjonskottet, kan kollisjonsskottet ha rørgjennomføring for å håndtere denne væsken. Dette røret skal ha en ventil plassert der hvor røret går gjennom skottet. Ventilen skal kunne betjenes fra over fribordsdekk.
🔗Del paragraf§ 24.Krav for bevegelige deler som går gjennom skroget
§ 25.Krav til bygningsmessig tilrettelegging for lasting og lossing
ILO-konvensjon nr. 152 gjelder som forskrift når konvensjonen får bygningsmessig betydning.
🔗Del paragrafKapittel 3. Stabilitetsdokumentasjon
§ 26.Krav til utarbeiding av stabilitetsopplysninger
§ 27.Krav til å ha stabilitetsopplysninger om bord
§ 28.Krav til fastsetting av lettskipsdata
§ 29.Krav til fastsetting av maksimal kontinuerlig slepekraft
For skip som skal slepe eller utføre ankerhåndtering skal maksimal kontinuerlig slepekraft fastsettes gjennom en slepetest i samsvar med prosedyre fastsatt av Sjøfartsdirektoratet.
🔗Del paragraf§ 30.Krav til utarbeiding av lastetilstander
§ 31.Krav til utarbeiding av tilleggstilstander for skip som skal slepe, utføre kranoperasjoner eller utføre ankerhåndtering
§ 32.Krav til utarbeiding av tilleggstilstander for skip som opererer i områder hvor det er fare for ising
§ 33.Forutsetninger som skal gjelde ved utarbeidelse av lastetilstander
For beregning av lastetilstandene beskrevet i § 30 til § 32, gjelder følgende:
§ 34.Krav til beregning av stabilitetskurver
Kapittel 4. Stabilitetskriterier
§ 35.Krav til stabilitet
§ 36.Krav til stabilitet i intakt tilstand for lukket skip
der θmaks er den vinkel hvor GZmaks opptrer. I tillegg skal arealet under GZ-kurven mellom 30 og 40 grader, eller mellom 30 grader og fyllingsvinkelen dersom denne er mindre enn 40 grader, ikke være mindre enn 0,03 meterradianer.
§ 37.Krav til stabilitet i intakt tilstand for åpne skip
Åpne skip skal oppfylle Nordisk Båt Standard for yrkesbåter 1990 Y 3 punkt 4, men med krav til minimum GM lik 0,50 meter.
🔗Del paragraf§ 38.Tilleggskrav til stabilitet for skip som skal slepe
§ 39.Tilleggskrav til stabilitet ved bruk av kran og i forbindelse med ankerhåndteringsoperasjoner
§ 40.Alternative krav til stabilitet for brønnfartøy
Lastetilstander med delvis fylt brønn kan ha GZmaks på minst 0,10 meter og positiv GZ opp til minst 20 grader, forutsatt at fylling og tømming av brønnen kun skjer i rolig sjø og at lastebrønnen er tom eller full når skipet er i sjøen.
🔗Del paragrafKapittel 5. Fribord
§ 41.Krav til fribord for lukket skip
Fribordet skal bestemmes på grunnlag av stabilitet, trim og skrogstyrke og så videre, men skal ikke være mindre enn 200 millimeter fra overkant av dekk i borde til vannlinjen på noe sted eller i noen lastetilstand.
🔗Del paragraf§ 42.Krav til påføring av nedlastingsmerker for lukket skip
§ 43.Krav til fribord for åpne skip
Kapittel 6. Maskineri og elektrisk anlegg
§ 44.Krav for maskineri
§ 45.Krav til mulighet for kommunikasjon ved nødstyring
Det skal være mulighet for kommunikasjon mellom broen og posisjonen for nødstyring.
🔗Del paragraf§ 46.Krav for hovedkraftkilde
Når hjelpefunksjonene som er vesentlige for skipets sikkerhet og fremdrift er avhengige av elektrisk kraft, skal skipet ha minst to hovedgeneratorsett. Ett av hovedgeneratorsettene kan være drevet av hovedmotoren for fremdrift.
🔗Del paragraf§ 47.Krav til elektrisk nødkraftkilde
§ 48.Krav til nødkraftkildens kapasitet
§ 49.Krav til overgangskilde for nødgenerator
§ 50.Krav for kraftforsyning til hovedalarmsystemet og personvarslingsanlegget
Hovedalarmsystemet og personvarslingsanlegget skal være forsynt med elektrisk kraft både fra skipets hovedkraftkilde og fra en nødkraftkilde.
🔗Del paragrafKapittel 7. Brannsikring
§ 51.Definisjoner
I denne forskriften betyr
§ 52.Krav til isolasjons- og innredningsmaterialer
§ 53.Adgang til begrenset bruk av brennbare materialer
§ 54.Krav til brannsikre skiller
Tabell 1
§ 55.Alternative krav for skip bygget i kompositt og aluminium
Skip bygget i kompositt eller aluminium, kan som alternativ til § 52 til § 54, § 56 første ledd og § 57 første og femte ledd, oppfylle HSC-koden kapitlene 7.2, 7.3 og 7.4.1 til 7.4.3. Krav til beskyttelsestid gitt i HSC-koden trenger ikke overstige 30 minutter.
🔗Del paragraf§ 56.Krav til arrangering av brannisolasjon
§ 57.Krav for åpninger og gjennomføringer i skott og dekk
§ 58.Krav for trapperom
§ 59.Krav til rømningsveier
§ 60.Krav til ventilasjonssystemet
§ 61.Krav til arrangering av ventilasjonskanaler
§ 62.Krav for materialer i rørsystemer
§ 63.Krav for brennoljetanker og rørsystemer
§ 64.Krav for varme- og fyringsanlegg
§ 65.Krav for lagring av brennbare stoffer
§ 66.Krav til branndeteksjon- og brannalarmsystem
§ 67.Krav til brannpumper
§ 68.Krav til brannpumpekapasitet
$$Q = (0{,}15 \sqrt{L_{pp}(B+D)} + 2{,}25)^2 \quad [m^3/t]$$
hvor følgende er angitt i meter:
Brannpumpekapasiteten (Q) skal uansett være minst 16 m3 /t.
§ 69.Krav til brannledninger
§ 70.Krav til hydranter
§ 71.Krav til slangeposter
§ 72.Krav til bærbare brannslokningsapparater
Tabell 2
Tabell 3
§ 73.Krav til brannteppe
Det skal være plassert et brannteppe lett tilgjengelig i bysse og pantry.
🔗Del paragraf§ 74.Krav for faste brannslokningssystemer mv.
§ 75.Krav til fast brannslokningssystem i maskinrom og lasterom for farlig gods
Det skal installeres et fast brannslokningssystem som oppfyller kravene i § 74 i
§ 76.Alternative løsninger for brannslokningssystem i mindre maskinrom
I maskinrom med et bruttovolum på inntil 10 m3 kan det som alternativ til et fast brannslokningssystem som nevnt i § 74 første ledd brukes et arrangement med brannslokningsapparat som oppfyller følgende:
§ 77.Krav til brannkontrollplan
Brannkontrollplanen skal være oppslått på et sentralt og oversiktlig sted. Planen skal vise den faktiske plasseringen av det branntekniske utstyret til enhver tid, og ha en slik målestokk at det er lett å få oversikt over skipets arrangement og utstyr i i tilfelle brann, rømning og redning.
🔗Del paragraf§ 78.Krav til rattmerking
Utstyr og materialer som det stilles krav om i dette kapittelet og som er omfattet av forskrift 30. august 2016 nr. 1042 om skipsutstyr skal være rattmerket.
Kapittel 8. Meldeplikt og dokumentkontroll
§ 79.Meldeplikt
§ 80.Krav til innsending av dokumentasjon
Kapittel 9. Tilsyn under bygging, ombygging og omfattende reparasjoner
§ 81.Krav til tilsyn under bygging, ombygging og omfattende reparasjoner
Rederiet skal sende begjæring om tilsyn under bygging, ombygging eller omfattende reparasjon, og skal legge til rette for at Sjøfartsdirektoratet eller godkjent foretak kan utøve tilsyn i det omfang som anses nødvendig. Nødvendig dokumentasjonsgrunnlag skal stilles til inspektørens rådighet.
🔗Del paragrafKapittel 10. Fartøyinstruks utstedt av godkjent foretak for skip med største lengde under 15 meter
§ 82.Krav til fartøyinstruks
Skip med største lengde 8 meter eller mer, men under 15 meter, skal ha fartøyinstruks med informasjon om fartøyet og om begrensninger for bruken av det. Fartøyinstruksen skal være oppslått på et lett synlig sted om bord.
🔗Del paragraf§ 83.Krav til tilsyn for fartøyinstruks
§ 84.Krav til å vise frem kontrollskjema utstedt av akseptert elektroforetak og radiosikkerhetssertifikat
§ 85.Spesielle krav til kontroll av slepe- og ankerhåndteringsvinsjer, slepekroker og sikkerhetsutstyr for bruk under sleping og ankerhåndtering
§ 86.Spesielle krav til kontroll av skrog og maskineri
Kontroll av skrog og maskineri skal utføres i samsvar med regler fra et anerkjent klassifikasjonsselskap og skal inngå i fullstendig kontroll og deretter ved periodisk forenklet kontroll.
🔗Del paragraf§ 87.Krav til kontroll ved endring, skade eller funksjonstap
Ved skade, funksjonstap, reparasjon eller endring av skipet eller skipets utstyr skal skipet kontrolleres av godkjent foretak før det settes i fart igjen. Dette gjelder ikke dersom endringen eller reparasjonen er en del av det normale vedlikeholdet.
🔗Del paragrafKapittel 11. Skip med byggekontrakt inngått før 1. januar 2015 og som er levert før 1. januar 2016
§ 88.Krav til skip med byggekontrakt inngått før 1. januar 2015 og som er levert før 1. januar 2016
Skip med byggekontrakt inngått før 1. januar 2015 og som er levert før 1. januar 2016 skal oppfylle
§ 89.Overgangsbestemmelser for skip med byggekontrakt inngått før 1. januar 2015 og som er levert før 1. januar 2016
§ 89a.(Opphevet)
Kapittel 12. Avsluttende bestemmelser
§ 90.Dispensasjon
Etter skriftlig søknad kan Sjøfartsdirektoratet gi dispensasjon til ett skip, eller en begrenset serie av skip som er identiske, fra ett eller flere av kravene i denne forskriften, dersom det godtgjøres at én av følgende betingelser er oppfylt:
§ 91.Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft 1. januar 2015. Fra samme tidspunkt gjøres følgende endringer i andre forskrifter:
Vedlegg 1.
Tegningsliste
Det skal sendes inn dokumentasjon som på en klar og tydelig måte viser at kravene som gjelder for det aktuelle fartøyet er oppfylt. Ikke all dokumentasjon i listen under er aktuell for alle fartøy, hvilken dokumentasjon som skal sendes inn bestemmes av hvilke krav som gjelder for det bestemte fartøyet. Dersom det har blitt sendt inn dokumentasjon tidligere, og fartøyet, utrustningen eller utstyret ikke er endret, er det tilstrekkelig å vise til tidligere innsendt dokumentasjon.
Kolonne 2 angir hvilke fartøygrupper som skal kontrolleres med hensyn til leveringsdato (nye eller eksisterende) og størrelse (over eller under 15 meter), kolonnene 3 og 4 inneholder betegnelsen på dokumentasjonen som skal sendes inn og hva denne minst skal vise, mens kolonne 5 viser til forskriften hvor de aktuelle kravene er hjemlet.
Rederiet skal sende inn dokumentasjonen til Sjøfartsdirektoratet for fartssertifikat og til godkjent foretak for fartøyinstruks.
Sjøfartsdirektoratet eller godkjent foretak kan be om at ytterligere dokumentasjon, herunder dokumentasjon som ikke er angitt under, sendes inn ved behov.
(Kan inngå i generalarrangementet.)
Bredde på korridorer og dører.
Høyde fra dørk til opp under dekk.
Lugarers plassering i forhold til vannlinjen.
(Kan inngå i en brann- og sikkerhetsplan)
Trapper og leidere
Bredde på trapper og tilhørende dører.
(Kan inngå i generalarrangementet.)
Detaljer for vinduer på bro
Blindsektorer
Typegodkjenningssertifikat
Profil.
Tverrsnitt av front, akter og sider.
Sitteplasser i radiorom.
Plassering av utstyr.
Utstyrsinformasjon som angir fabrikant og typegodkjenning.
(Brannkontrollplan og redningsarrangement kan kombineres i en brann- og sikkerhetsplan)
Eventuelle arrangement som bringer personer skånsomt om bord.
Flåter.
Innskipningsmidler.
Radartranspondere og EPIRB.
Redningsvester.
Livbøyer.
Redningsdrakter.
Vannutløp i skutesiden.
Produsent, størrelse, type, kapasitet og så videre skal angis for livredningsutstyret.
Symboler skal være i henhold til en anerkjent internasjonal standard.
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Fabrikat og type for vesentlige komponenter som inngår i systemet
Diameter, godstykkelse og materialtype for rør
Manøversted for hurtigstengeventiler
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Fabrikat og type for vesentlige komponenter som inngår i systemet
Pumpekapasitet
Diameter, godstykkelse og materialtype for rør
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Diameter, godstykkelse og materialtype for rør
Plassering av overbordventiler i forhold til vannlinjen
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Diameter, godstykkelse og materialtype for rør
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Nødutganger fra maskinrom
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Diameter, godstykkelse og materialtype for rør
Plassering av overbordventiler i forhold til vannlinjen
Kapasitetsberegninger for systemet
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Fabrikat
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Nødgeneratorens spesifikke brennoljeforbruk
Fabrikat, type og plassering
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Skal påføres fartøyets hoveddimensjoner, basislinje, største dypgang og spanteavstand.
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Skal vise de spant som er avgjørende for dimensjoneringen, generelt minst ett spant i hvert rom. Midtspanttegningen skal inneholde informasjon om fartøyets utrustningsnummer og ankerutrustning. Basislinjen skal inntegnes for hvert spant.
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Alle skip mellom 15 og 24 meter
(Fartøy som har særskilt klasse for ankerhåndterings- og slepeutstyr kan sende inn dokumentasjon på dette i stedet.)
Ankerhåndteringsplan som viser arrangeringen av ankerhåndteringssystemet, herunder lineføringen, alt utstyr som inngår i ankerhåndteringssystemet og fester på dekket som kan brukes under ankerhåndteringen. Tegningen skal dessuten angi SWL for alle komponenter som inngår i systemet.
Slepearrangementsplan for havslep.
Inputdata for skrogbeskrivelse
Instruks for bruk av rulledempingstanker, som angir begrensninger ved bruk av rulledempingstanker. Instruksen skal være underbygget av lastkondisjoner.
GMmin / KGmaks -kurver med eksempel på bruk av disse.
Krysskurver.
Hydrostatiske kurver og tabeller:
For brønnfartøy skal det i tillegg utarbeides hydrostatikk med brønnen tatt helt ut av oppdriften. Hydrostatikken skal merkes tydelig med at det kun gjelder når brønnen ikke er tatt med i oppdriften.
Tankplan.
Peiletabeller for tanker.
Linjetegning.
Angivelse av oppdriftsgivende volum med lukningsmiddel og fyllingspunkter.
Eventuelle stabilitetsopplysninger for slep.
Informasjon om maksimum tillatt vekt som funksjon av utstrekning og retning på kran, dersom aktuelt.
Eventuelle stabilitetsopplysninger for ankerhåndtering.
Lettskipsdata
Dypgangsmålinger
Beskrivelse av krengevekter, med vekt og tyngdepunkt
Lengde på pendler og pendelavlesninger
Beskrivelse av flyttene av krengevektene
Arm for flyttede vekter
Krengende moment for hvert flytt og plott av krengende moment
Beregning av GM for skipet som krenget
Tilleggsvekter
Hydrostatikk for krenget vannlinje
Beregning av lettskipsdata
Alle skip mellom 15 og 24 meter
Utstrekning og høyde av værtett lukket overbygning.
Plassering, og type, av lukningsmiddel for luker i fribordsdekk og overbygning.
Utvendige dører i værtett overbygning og dekkshus som beskytter nedganger til under fribordsdekk og første overbygningsdekk.
Lysventiler i skipssider og overbygning.
Vinduer i oppbygninger på fribordsdekk og første overbygningsdekk.
Terskel- og karmhøyder for luker og dører.
Plassering og areal for lenseporter.
Plassering, og type, av ventiler for sanitærledninger, spygatter og så videre og andre overbordventiler.
Angivelse av lukningsmidler, plassering og angivelse av høyde over dekk for lufterør og ventilatorer.
Plassering av dekkslinje ved L/2.
Skansekledning og rekkverk.
Porter i skuteside, baug og akterkant.
Plassering av alle A- og B-skiller i skott og dekk.
Detaljer i sammenheng med A-skiller, med tanke på tilslutninger samt hvilke materialer som er brukt.
Kategorisering av rom.
Dørenes dimensjoner
Eventuelle tilbakeholdsmekanismer
Eventuelle ventilasjonsåpninger eller lignende i dørene.
Detaljer som viser gjennomføringer i skott og dekk.
(Brannkontrollplan og redningsarrangement kan kombineres i en brann- og sikkerhetsplan)
Fartøyets strukturelle brannsikring med A- og B-skott.
Branndeteksjon og -alarm.
Sprinkleranlegg.
Fast brannslokkingsutstyr.
Bærbart brannslokkingsutstyr.
Adgang til rom og dekk og så videre.
Stans av vifter og spjeld til ventilasjonssystemet.
Avstengingsventiler for brennolje og smøreolje.
Brannpumpe og eventuelt nødbrannpumpe med kapasitet.
Symboler skal være i henhold til en anerkjent internasjonal standard.
Plassering av hovedbrannpumper og hydranter
Plasseringer av nødbrannpumpe
Kapasitet for hovedbrannpumper og nødbrannpumper
– branndeteksjon i innredning, driftsrom og maskinrom
– brannalarmer
Koplingsskjema (one-line diagram) som viser:
– kopling av sløyfene for enhetene som er angitt på general arrangementet
Kopi av typegodkjenningssertifikat.
Manual som viser dokumentasjon krevd av typegodkjenningssertifikatet
Arrangementstegninger som viserplassering av dyser og utløsningsstasjoner
Kapasitetsberegninger
Instruks for utløsning av systemet